Alla inlägg under augusti 2013

Av anna deltinger - 12 augusti 2013 14:11

Stannade tre natter pa Gili Trawangan. Skont stalle att gora absolut ingenting pa. Trodde det skulle vara skont o slippa alla bilar o mopeder da det e forbjudet pa oarna. Men faktum var att det ist kryllade av hastvagnar (som dessutom var dekorerade med hogljudda bjallror) samt alla de dumma turister som envist kampade sig fram pa hyrcyklarna. Vad e poangen med cyklarna? On e sa pass liten att man gar runt den pa en timme och dessutom finns det bara ett "strak" dar det hander nat. Fick ta till lakare o paborja min tredje antibiotikakur, usch! var satans trott det det med fick annu en inflammation pa benet sopm bara vaxte. Tog bat tbx till Lombok dar vi hoppade pa vanen som skulle ta oss till Sanggigi (trodde vi). Sag verkligen framemot att atervanda dit da jag fann staden mkt mysig och hade dessutom planerat att kopa hem lite saker darifran. Dessutom e det perfekt utgangspunkt att ta sig runt i de stallena i norr som vi planerat. Dessvarre hamnade vi i Matarams hamn, vi hade tagit vanen till Bali! 5 timmar tog batturen och fy vad trist! Sitta rakt upp o ner pa harda plaststolar o utan mat.


Val tbx i Padangbai rusade vi in pa kontoret dar vi kopt biljerttera. sjalvklart fick vi varken pengar eller en ursakt tillbaka. Skitforbannade var vi. Hamtade iaf var moped dar vi lamnat den och checkade in pa ett annat stalle. I padangbai drack jag dessutom min forsta kopp riktiga kaffe sedan Dubai. Mmm va gott! Dagen efter korde vi mot Klungkung dar vi shoppade lite pa marknaderna. MAssvis av markader i hela staden! och inga turister! Fortsatte sedan mot Ubud och checkade in pa ett homestay for 15 dollar natten. Familjen tog val hand om oss och var extremt trtevliga. Har hade vi dessutom varmvatten och ac. Har jag inte haft pe hela resan. Utforskade staden och bara chillade i 3 dagar.


Vara planer for den forsta dagen gick i kras da det osregnade nastan hela dagen. Det var dock ganska skont med tanke pa att det har varit sa kvavt pa sistone. Spenderade dagen pa terassen, obegransad tillgang till te, kaffe, wifi samt en bra bok gjorde sa att dagen gick snabbt. Blev dock en runda i centrum dar jag strosade runt pa egen hand. detta va den forsta egentiden jag haft pa nastan 14 dagar o gud vad skont det var. Uppskattade verkligen mitt resesallskap men det har varit valdigt intensivt for mig som alskar att ha egentid. Traffade massvis av andra resanarer och insag att jag formodligen inte hade interagerat med sa manga sedan jag borjade resa med Daniel. Sa det finns definitivt bade nackdelar o fordelar med att resa ensam.


Ubud hade framst shopping att erbjuda, marknader overrallt. Dessvarre saljer ju att precis samma skit. Gatorna smockas av bilar och mopeder och trottearerna (fortjanar inte ens benamningen) fylldes av forvirrade turister som ivrigt forsoker ta sig fram. Panik! Har gar det inte precis att powerwalka som jag e van vid. Var frustrerad over att standigtr behova vara vaksam pa trafiken och att inte trampa i nat hal i marken. Familjen vi bodde hos var verkligen fantastisk. De serverade oss den basta Nasi gorengen jag haft.


Andra dagen tog vi en lang vandring  genom berg o dalar, risfalt, risfalt och ytterliggare fler risfalt. Vackra vyer var det. Korde aven till Monkey forest dar det blev mer vandring, denna gangen i sallskap av 100tals apor. Efter det besokte vi nagra tempel.


Besokte aven en klinik pga att antibiotian for inflammationen i benet inte fungerat. Bolden bara blev varre o varre. Fick en remiss till sjukhuset i Kuta. Inflammationen satt djupt. Sa val tbx i Kuta checkade vi in pa ett fancy hotell med pool och allt for 50kr (kunde dock ej bada). Har hamtade vi vara vaskor, rena klader woho! Resten av dagen spenderade jag pa sjukhuset. Mkt vantande men fick sedan rontgas. Fick konstaterat att inflammationen satt ovanpa skelettet och att det va darfor den vaxte "utat". Pa kvallen blev det ett ingrepp och FYFAN sager jag bara. Vill inte att nagon ska behova utsattas for sadan smarta jag lkande da. Jag hade min sarong i munnen hela tiden och bade skrek och grat. INgen bedovning..


Andra dagen,dvs idag, atervande jag till sjukhuset. INgen somn fick jag inatt pga smartan. Pa dagen e det ok men far ga valdigt sakta. Har nu ett hal i benet pga att de lamnade det oppet. Ska dit nu varje dag sa att de kan tvatta det samt byta bumull i saret. Kravde bedovningssprutor idag men aven idag blev det tarar. Ser verkligen inte framemot ytterliggare besok. Det varsta e att mina planer till Java gick ikras. Jag e fast i KUta. Staden e verkligen ett paradis for surfing och fest. Eftersom att jag inte kan utnyttja nat utav det sa ar det mer som ett fangelse.


Kan inte heller bara pa flera veckor. Detta suger!!

Av anna deltinger - 6 augusti 2013 10:55

 

Inte mkt att gora..

Paddla kajak



 

 

 

 

 


Risfalt





 

Av anna deltinger - 6 augusti 2013 10:43

             

Av anna deltinger - 5 augusti 2013 13:36

Gjorde en heldagsutflykt i nagra smabyar kring Mataram,. Pura Lingser-det heligaste templet i Lombok, Pura Suranadi och Seseat dar vi svalkade oss i den kalla floden. Vi sag en massa tempel, sma samhallen och en massa trevliga familjer ute pa landsbygden. Avslutade kvvallen pa en ode strand och sag solnedgangen. Val tbx i Senggigi blev det finmiddag en en stor Bintangol for att fira att vi inte gar pa tabletter langre,.. Nasta morgon tog vi bat over till Gili Trawangan. Har stannar vi o vilar upp oss (dvs gor ingenting) under kommande tre dagar bestamde vi. Har kryllar det av turister, mat, barer och annat kul. Stranden ar dock underbar. Imorse kunde vi dock inte sitta stilla sa vi hyrde en kajak och tog oss till grannon Gili Meno. Vi gick runt on och stannade pa diverse stallen for att hoppa i och snorkla. Aven har fick vi tillfalle att simma med havsskoldpaddor. Det var dock mkt starka strommar sa det var jobbigt att simma ut, speciellt for mig som bara hade ett ben att arbeta med. Var dock skont att fa lite motion for en gangs skulle. Var lange sedan nu. Imorrn tar vi bat till Gili Air. Antar att det ar ungefar detsamma som meno, dvs valdigt dott, inga turister och bara sand, sand, sand.

Av anna deltinger - 3 augusti 2013 05:01

Hade egentligen planerat att ta bat fran Singapore till Indonesiska Sumatra eftersom att det lat smidigt. Hittade dock ett billgt flyg Singapore-Denpasar och tog det. Anlande pa flygplatsen da jag fick koa i nagon timme for att soka visum. Shit vilket kaos! Det forsta man sag nar jag gick av planet var en stor skyl;t som talade o att det var dodsstraff for droger. Val utanfor flygplatsen var jag sa forbannad. Var skitlack och ville skjuta varenda javel. De valdtog mig verbalt  med "Taxi" och ville ha 250 000Rp betalt ist for 55 000 som jag hort var mer passande. Hittade dock en som korde mig for 90 000 aven om det var overpris men jag ville bara darifran fortast mojligt. Ankom till Kuta beach och ett stalle som heter Bedbunkers dar jag bodde i dorm. Traffade massor av manniskor, badade, provade aven pa att surfa och testade aven Kutas uteliv eftersom att jag nu inte gick pa antibiotika langre. Mkt trafik, mannisor, forsaljare, taxis, massage och mat overallt. Och MASSA fest. INte sa konstigt nar man fick redbull vodka for 1 dollar och blev serverad gratis drinkar mellan 21 o 22 varje kvall. Lyckades hinna med lite shopping och fick massage for 60kr/h. Efter tva natter var hostelet fullsatt och jag flyttade tillsammans med tva killar till ett annat stalle. Fick genast bra kontakt med Daniel, en kille fan Virginia som skulle ut pa en roadtrip genom Bali. Bestamde att vi skulle dra tillsammans och nasta dag checkade vi ut och fick tag pa en moped. Betalade 4 dollar per dag for den och planen var att vi skulle upp i norr och sedan langs ostkusten med avslut i Ubud sen aterlamna cykeln i Kuta efter ca 5 dagar. Vi tog bara med varsin liten ryggsack och detta skulle bli all packning vi hade under kommande 2 v.


Vart forta stopp blev Lovina uppe i norr. Shit vad vackert! Skont att komma ifran allt stim i Kuta och hamna pa ett lugnt stalle dar man kunde ga runt i lugn och ro. resan tog dock 9h ist for 4 da hjulet pajade tva ggr under resan och vi fick ta in pa verkstad. Sa det kostade lite mer an planerat.  Att sitta dar bakpa cykeln nar vi korde over bergen var helt underbart. Dalar, berg, risfalt, sma samhallen med barn som sprag ut pa gatan och ropade "Hello" sa fort de sag oss! WOW, Helt underbart! Lovina var lite turistigt iofs, men inga ungdomar utan mest rikemannafamiljer. Mkt tyst och lugnt till skillnad fran Kuta dar ungdomen pulserar. At en 3 ratters lyxmiddag pa stranden for 120kr. De andra dagen rakade vi ut for en liten olycka pa cykeln. Vi valte och jag lyckades vrida benet pa nat konstigt vis och fick dessutom cykeln over mig sa jag tog till en klinik. Fick veta att jag hade inflammation i vadmuskeln och JIPPIE! Ytterliggare en antibiotikakur! Hade dock en valdans tur da det kunnat sluta illa. Knaprade smartstillande sa in i helvete de kommande dagarna for jag kund inte ens sta pa benet den forsta dagen. Daniel var min krycka, helt underbar. Efter bara en dag med pillren var jag som vanligt igen, vilka mirakelpiller! Fran Lovina har vi sedan vandrat en del, besokt vattenfall och wow vilka utsikter vi haft over vackra risfalt och doften av nejlikor finns i luften overrallt!.Helt otroligt hur mkt man ser pa cykeln. Akte till Amed pa ostklusten dar vi vilade upp oss en dag. Daniel snorklade medan ajg latade mig pa stranden eftersom jag inte vagade anstranga benet. Kanner ingen smarta langre men bor nog ta det lugnt ett tag. Kanske inte lbir nan mer surfing for mig. Under vistelsen i Amed borjade vi prata om mina planer till Lombok och Gili islands efter var roadtrip. Rent impulsivt beslot vi oss for att kontakta mannen vi hyrt mopeden av och forlanga hyrningen till sammanlagt 2 v. Det gick bra och vi drog till Padangbai dar farjorna over till Lombok gar. Varfor inte aka dit redan nu nar vi inte kommer narmare an sa? Vagen dit var dock valdigt blasig men vi lyckades komma dit pa em och betalade 35 kr var inkl frukost. jattemysig stad! Har fick vi aven tva droppar regn, det forsta regnet sen El nido for 1 manad sedan.


Dagen darpa tog vi farjan till Lombok. Var tankt att lamna hamnen kl 9 men blev inte forran kl 11 efter mkt vantande. Betalade 30 dollar for en oppen biljett Padangbai-Lmbok-Gili-Lombok-Padanbai. Slow baten tog ca 5h och val i hamn akte vi van till staden Sanggigi. Oj vad nervpirrande det var! Lyckades med backspegeln smalla till en kossa som korsade vagen med sin kalv. Dessutom akte vi bakom en stor lastbil fylld med boxar med sma ludna kycklingar. En kykling hade lyckats ta sig ut ur boxen och stod hela tiden pa kanten ut fran flaket nar bilen skumpandes korde pa en trubbiga vagen. E overtygad om att kycklingen inte langre lever. ONt i hjartat gjorde det.


I Sengiggi bodde vi pa INdah homestay som ligger n bit upp ifran vagarna, en liten by dar lokalfolket bor. Helt underbart tyst och fantastisk utsikt. Tuppar o kor gar runt. Stden e mysig fylld med massa sma affarer och restauranger.Bra mkt billigare an Bali dessutom, ex massage 40kr/h. INforskaffade diverse nodvandigheter infor foljande 9 dagar och tvattade da vi bara har vara sma ryggsackar. SKa nu checka in pa ett annat stalle och sedan fixa en moped att aka omkring med pa Lombok under dagen. Fick lamna var gamla moped i Padangbai for vi far en kora den utanfor Bali.


Har insett hur kul det ar med guesthouse shopping dvs springa runt fr guest house till guest house och pruta boendepriser. Och detta e moligt trots hogsasong! Jag sover bra om natterna, det enda storiga ar alla tuppar som vacker en da och da. Har dock bunkrat upp med oronproppar. Snart sa satter vi oss pa cykeln for att utforska lite stallen kring huvudstaden pa Lombok.


Av anna deltinger - 3 augusti 2013 04:45

Att komma till Singapore var som att komma till en helt annan kontinent. Anda tog det bara fyra timmar fran Mersing i Malaysia. Shit vad dyrt allting var! Checkade in pa ett australiensiskt hostel i Little india for 20 dollar och stannade 3 natter/tva heldagar. Lyckades under dessa tva dagar bivisa att det visst gar att utforska staden till fots och inte behova utnyttja den dyra kollektivtrafiken. Tog pa min jympaskorna och var ute fran tidig morgon till sena kvallen. Gick langs Orchard road (den livliga shoppinggatan med vauhusen som legoklossar pa varandra)och hela vagen till botaniska tradgarden. Gud vad vackert! Lyckades dock ga vilse i den extremt stora parken. Tog Orchard tillbaka igen och besokte den arabiska delen av staden, chinatown, massa tempel, marknader och annat. Pa kvallen drog jag ner till Marina bay dar det var extremt vackert. Traffade en snubbe fran Slovenien som jag spenderade den andra dagen med. Med en karta i handen och ett par bekvama skor hinner man se en hel del pa bara tva dagar. Dessvarre var det nagot krangligt att folja kartan da det var gatuarbeten precis overallt sa man fick ta sidogator som i manga fall ledde en helt ut i ingenting. Sjalvklart besokte jag aven Ruffles hotel. SOm tur var fanns det aven ett alkoholfritt alternativ (MKT billigare dessutom) efetrsom att jag gick pa antibiotika. sIngapore var en mkt vacker stad, hoga hus, mkt liv, trafik och mkt rent med undantag fran Little india. Och nej, de saljer inte tuggummin i affarerna=). Singapore var inte ett utan de stallena ajag prioriterade att aka till. Men att befinna sig i Malaysias sydligaste delar utan att ta en titt i Singapore hade bara varit korkat enligt mig. Tva heldagr rackte dock. Hade blivit uttrakad om jag stannat langre men e dock ovrtygad om att jag saklart inte hann se allt staden har att erbjuda. Rekommenderar ett besok om man ar i narheten men inget nodvandigt annars. Skont med lite kontraster emellanat dock.

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards