Alla inlägg under juni 2017

Av anna deltinger - 17 juni 2017 23:48

Taipei var bättre än förväntat. Det var en total mix av Sydostasien och nordost. Samtidigt som det fanns ett välutvecklat system för saker och ting (såsom tunnelbanan, kösystem i både butiker och tunnelbana, strikt väntan vid rödljus och ytterst lite nedskräpning) fick man även influenser från sydost med alla gatumarknader och mopeder som for omkring.

   

Jared mötte upp mig vid tunnelbanan. Det var honom jag skulle bo hos de kommande fem nätterna. Han är i min ålder och har varit värd till massvis av resenärer genom åren. Efter ett träningspass med ryggan upp för fem våningar i en ytterst sliten och kvav trappuppgång kom vi upp till lägenheten. Den var mycket gammal men jag kände mig genast hemmastadd. Jag blev tilldelad ett eget rum och Jared visade mig runt i bostaden. Allting var väldigt basic och från det lilla fönstret i badrummet kände man doften av mat från det lilla nudelhaket nertill.


  


Jared

 

Jared visade sig vara en underbar värd. Han visade mig runt i staden och tog mig till diverse marknader- marknader med ytterst få turister. Han pekade och förklarade vad all mat var och innehöll vilket gjorde det betydligt lättare för mig att få i mig måltider. Han tog mig med sig för möten med sinna vänner och till några av sina favoritrestauranger.


        

Det taiwanesiska köket är dock inget för mig. Väldigt smaklöst och mycket fisk,skaldjur, tofu och svamp. Som tur var är det väldigt bekvämt att vara vegetarian här då det frodas av vegetariska bufférestautanger dit jag gick ett par gånger.

Vince, Jareds flickvän, dök upp och spenderade dagarna med oss och en utav kvällarna bjöd de hem sju vänner på middag. Alla hjälptes åt och det blev en riktig festmåltid (i alla fall för dem). Själv åt jag, sa att jag var mätt, såg glad ut medan jag egentligen fortfarande var svinhungrig). Trevlig kväll blev det i alla fall. Jag pratade en massa med deras vänner och vi spelade brädspel.


Buffen


Det blev ett besök till 101 building, det högsta utsiktstornet i Taipei, Sun yat sen memorial hall, Fuzhoushan park där det var fantastisk vy över staden och en del tempel.

     

          


Jag hade innan ankomsten planerat in en massa vandring eftersom naturen runt staden är fantastisk. Dessvärre hade jag bara kollat temperaturen och inte luftfuktigheten. Det blev tre "promenader" upp till utsiktsplatser på cirka 30 minuter vardera men thats it.

          


Lite utsiktsbilder


Svetten har nog aldrig runnit som den gjort under dagarna i Taipei. Det var fruktansvärt! Det fanns heller ingen ac i rummet utan bara en fläkt som jag spenderade otaliga timmar framför. Det är fruktansvärt när man svettas som en gris när man precis kommit ut ut duschen.


        



Den sista dagen spenderade jag med en amerikansk/koreanska som flyttade in. Tyvärr blev det bara en dag då jag skulle åka vidare.

  


Jared och Helen 

 

Nej, hade jag planerat bättre hade jag avstått Taipei mitt i högsommaren. Efter första dagen undrade jag varför jag i h*lv*te bokat hela fem nätter i helvetet och ifrågasatte mig själv vad jag skulle kunna fördriva tiden med. Men när tiden väl var inne för avfärd kände jag att jag gärna skulle vilja stanna längre.

Jag hade massvis av fantastiska upplevelser i Taipei och fick äran att träffa massvis av underbara människor.

 



Av anna deltinger - 11 juni 2017 17:49


I förra inlägget berättade jag lite om vilka platser jag besökt i Tokyo. Nu tänkte jag berätta lite övrigt smått och gott om mina upplevelser:


Jag bodde på ett s.k "kapselhostel" som Japan är känt för. Här bodde jag i fyra nätter. Hur bekvämt som hest!


Min "kapsel"

 

Något jag konstant gjorde i Tokyo var att äta. Åhh vilka underbara bakelser av alla dess slag! Och jag måste ju såklart smaka varenda en! Dessvärre märkte jag ganska fort avsaknaden av papperskorgar på trottearerna. Detta har förklaringen i att det anses vara otrevligt att äta på offentliga platser i Japan. Det enda som är okej att äta på gående fot är kaffe/dricka, glass samt Taiyaki-en fiskformad våffla fylld med grädde, smörkräm och annat gott!

Taiyaki-svingott! (Några sånna slank ner)


Jag provade mycket jag inte visste vad det var, Somliga svingoda och somliga mindre ätliga. Det var lite av ett dilemma att köpa mat då allt var på japanska.

    

Gummibollar Med sjögrässmak- Äckligt!!

 

  

Bubbelte-gott!!


 


Veg. Dumplings med misoramen


Något som jag uppskattade i Tokyo var att de hade offentliga toaletter överallt. Dessa var ju hur coola som helst!

  

här ställer man in hur man vill ha gumpvärmen

 


Här placerar man siN unge medan man gör vad man ska

 

En annan bra sak med Tokyo var att människorna var otroligt hjälpsamma. Trots att de inte visste svaret på mina frågor så försökte de hjälpa-något som uppskattades mindre. De ger hellre fel svar än inget svar alls. Information fanns heller inte att få någonstans och engelskan är i princip obefintlig inne i butiker och banker. Polisen kunde heller ingen engelska!! Dock var det bättre bland den unga befolkningen på gatan.


Rökning är totalförbjudet på de flesta offentliga områden. Därför har de utsatta "rökrutor" lite här och var där det inte sällan är kö att komma in.


Trafiken var förvånansvärt okej. Dock delade cyklister och fotgängare trottoarerna så det var lite läskigt att vänja dig vid.


Nu har jag lämnat Tokyo och flugit vidare men mer om det i nästa inlägg!

ciao!!

Av anna deltinger - 10 juni 2017 18:06

Ohh hur ska jag ens börja? Det har varit tre hektiska dagar i Tokyo, en stad som är allt annat än liten. Läste att var och en av de 23 olika stadsdelarna är i storlek som en normal europeisk huvudstad- och ja, det kan nog stämma. Trots detta hann jag se en hel del.


Eftersom tunnelbanan är en utav de mest utvecklade i världen förstår ni kanske att den även är jäkligt omfattande och komplicerad. För att motverka allt för mycket frustration använde jag mitt svisakort (åkkort) endast till och från flyget men annars promenerade jag som vanligt. Ja jag har hört att jag är dum i huvudet som väljer detta men jag hann trots allt se väldigt mycket till fots, gick över fyra mil om dagen utan att stressa och hann med en och annan powernap i någon park på det.

Karta över metroförbindelserna


Shibuya är en stadsdel med mycket fart och liv. Här var det mycket turism och shopping. Här kan man även finna statyn av Hatchiko (hunden från filmen ni vet) och världens mest trafikerade korsning där 100 000 passerar varje timme!      

  Hatchicho                    Korsningen


På väg mot Shinjuku passerade jag yougyparken där lokalborna frodas på helgerna. Shunkuji är känt för sina traffikerade trottoarer (5 miljoner pendlare dagligen).

 

Yogiparken


        

Shubuya


Tokyos två mest berömda torn/utsiktsplatser är Tokyo Tower samt Skytree (jordens andra högsta byggnad) vilka jag båda tog en titt på utifrån.

    

Tokyo Tower och Skytree


Dock valde jag att åka upp i Tokyo Metropolitan Government building som erbjöd gratis 360 graders utsikt över staden.

          


Jag gjorde även ett besök i Uenoparken med sina fina tempel. Gick in på landets äldsta zoo för att se jättepandorna där.


Akihabara är känt för att vara "The elektronic city". Här frodas dataspel och manga! Det är helt sjukt vad stort manga är här! Folk är ju rent hjärntvättade! Affär på affär på affär på affär med ...bara...MANGA!!! För mig är det bata en hög med skit med detta är samlingsobjekt för dyra pengar. Så några häftiga souvenirer till barnen blev det inte. Spelhallar fanns också på rad. Det är som ett enda stort LAS Vegas på steroider!!

             


Asakusa är känt för sin stora marknad där man kan köpa allt från mat till annat skit och krimskrams. Här finns även Sensoji som är det äldsta och mest kända templet i Tokyo.


   

Sensoji


Jag hade turen att bo ett stenkast från ett stabble-byggnad där sumobrottare bor och tränar. Det är öppet för allmänheten att beskåda träningarna genom stora fönster så detta var inplanerat. Dessvärre kom jag försent och missade träningen. Fick dock ta några bilder på brottarna


.


   

Av anna deltinger - 6 juni 2017 16:55

Mitt sista stopp i Aussieland blev Cairns där jag önskar att jag fått mer tid. Jag hade inga högre förväntningar på staden så planerade bara in två heldagar där innan jag skulle lämna landet. Dock regnade två halvdagar bort och min vandring till Walsh pyramid uteblev (världens högsta naturliga pyramid).


Cairns är verkligen turisternas stad-Hög puls och fint strandstråk (dock ej badvänligt).

Jag hann i.a.f med ett besök i närliggande byn Kuranda. Detta är en liten by mitt inne i regnskogen. Det var väldigt mysigt och det fanns fullt av massa marknader och mysig omgivning.


Andra dagen blev det trots allt lite vandring. Jag promenerade till den botaniska trädgården vilket tog mig en timme. I närheten hittade jag en vandringsled på tre timmar upp på ett berg. Det var en regnskogsvandring som var väldigt behaglig men även utmanande. Utsikten från toppen var dock ingen höjdare då det var väldigt disigt. Halvväg träffade jag på en lokalbo och vi slog följe. Det slutade med att vi efter vandringen spenderade några timmar tillsammans vid parkens café. Sedan promenerade jag "hemåt" igen.


Blir tyvärr inga foton i detta inlägg då jag inte tog några i Cairns.


Den fjärde juni lämnade jag Australien för denna gång (antagligen även för gott). Det har varit många nya upplevelser och intressanta möten. Men nu behöver jag kontraster. Så nästa stopp blir...wait for it....Tokyo!!

See ya!

Av anna deltinger - 2 juni 2017 14:23

Fem timmar uppåt låg Townsville, en stad som många vanligtvis bara passerar på sin väg upp mot Cairns. Detta var inget ställe jag hört talas om men trots det var det något som sa mig att jag borde göra ett stopp där. Det slutade med sex nätter på ett helt fantastiskt hostel.


Townsville visade sig vara en fantastisk stad, en stad jag utforskade mestadels till fots. Fyra mils promenad den ena dagen och därefter ett träningspass.


       

       

"The Palmetum" park där det kryllade av vilda små wallabies


En dag var det tänkt att jag skulle besöka ett naturreservat för lite vandring. Dessvärre blev jag attackerad av mygg så jag åkte tillbaka den 45 min långa bussresan direkt.

Ett besök uppe på Castle hill blev det iaf, med vyer över staden efter en tuff promenad uppåt.


    


Har besökt diverse parker och tog ett dopp i den stora lagunen, hängt på stranden och en utav dagarna tog jag färjan över till Magnetic Island. Bussar går längs öns östkust men självklart valde jag att promenera. Folk verkade åter igen väldigt chockade över att jag tänkte PROMENERA runt på ön: "Det går ju inte" , "Det är ju alldeles för långt" men med de rätta skorna och lite vilja och nyfikenhet går det utmärkt ( eller skor för 130kr från Kmart) som dock va resans bästa köp hittills. Cirka två mil blev det dock "bara" sedan hade jag sett hela kusten.


Var dock inte jätteexaltetad och fattar inte varför det är ett så stort turistmål.Hade det inte varit för att jag fick äran att se två koalor (varav en som kom riktigt nära) hade det inte varit värt det


    

Koalor på Magnetic Island 

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards