Alla inlägg under mars 2017

Av anna deltinger - 31 mars 2017 08:42
















Jag stannade i Christchurch i två nätter innan jag åkte vidare. Där träffade jag en Israel med bil som jag sedan reste med i tolv dagar. Vårt första stopp blev Mt Summers, 2,5h söderut där det blev en del vandring. Första passet skulle ta 10h men med en erfaren vandrare var vi tillbaka på sex. För egen del var det en skrämmande introduktion då jag var nära andnöd flertalet gånger och ordentliga kläder hade jag inte heller. Det blev en del fall då större delen av vägen var väldigt brant med lösa stenar. Andra dagen blev det en lite lättsammare tur på fem timmar och sedan återvände vi till Chch för att hämta upp Gal, Bens tjejkompis.



                


Nästa dag åkte vi tre norrut mot Kaikoura där vi stannade i två nätter. Vi vandrade längs kusten och såg hundratals sälar och bl.a Två kullar med kutar som vi lyckades komma nära.


Kaikoura är en mysig liten stad känd för val, delfin och sälskådning. Vi åkte ut för valskådning i ett litet plan för sju passagerare. Vi såg en del delfiner samt kaskelotter vid ytan men vi höll oss så pass högt upp att de såg så små ut. Upplevelsen att få sitta i planet var dock häftigt så vi var ändå nöjda. Efter Kaikoura (och åter mer vandring) åkte vi vidare till Hanmer springs där vi badade i 43 graders varma pooler. Dagen efter var Gal tvungen att flyga från chch så åter igen checkade vi in på Ruggsacker hostel. Jag passade även på att köpa vandringskläder och en ordentlig dagsryggsäck. Nu var jag fit for fight att ta mig an alla leder! Chch är nog en av de dödaste städerna jag besökt och likadant säger alla jag pratat med. Trots att det är en storstad finns det knappt ett centrum och allting ser lika dystert ut.



              



Ben och jag åkte inåt landet mot Wanaka men gjorde ett stopp vid lake Tekapo där vi vandrade runt den vackra sjön och upp i bergen. Dock var det väldigt molnigt så sikten var dålig. Här spelar molnen verkligen en stor roll över om det är läge för bergsvandring eller ej. Ibland kan sikten bara sträcka sig någon meter fram och de vackra vyerna försvinner helt. Vi övernattade i en liten by i närheten, jag på hostel och Ben i bilen.


           



Dagen efter kom vi fram till Wanaka- vandringsmekkat. Där fanns hur mycket leder som helst! Förutom detta var det en mycket mysig liten stad med vackra solnedgångar över den alldeles stilla Lake Wanaka. Cinema paradise är känt för sina hembakade cookies som serveras under pausen så självklart gjorde vi även ett besök där och såg en film.


      


Tre nätter blev det och därmed tre vandringar. Rocky mountains som var den lättare av dem, Robroys där vi fick en närmare titt på glaciären samt Roys peak som jag gjorde på egen hand.

                                           




Ben har nu kört mot Mt Cook och jag har lämnat Wanaka för Queenstown-en stad som jag har höga förväntningar på efter vad andra berättat. Anledningen till att jag inte hängde med till Mt Cook var helt enkelt för att alla boenden var fullbokade och jag vägrar förfrysa i en bil. Kanske beger mig dit framöver istället.


Vädret skiftar drastisk. Det är kallt i skuggan och det ligger vid 10c snåret på nätterna. När solen tittar fram är det dock skållhett så överlag tycker jag det är perfekt väder för att göra vandringar. Landskapet på södra ön har än så länge inte gjort mig besviken. Vart man än vänder och vrider sig är det "wow"!


Nu är jag på egen hand vilket både är skönt men också lite sorgligt. Återkommer om hur Queenstown är!

   





Av anna deltinger - 12 mars 2017 14:27

Jag och N hyrde en Campervan, närmare bestämt en Toyota Estima utrustad med "säng", liten kyl samt minikök. Detta kom att bli vårt hem de kommande 16 dagarna. Det var trångt och väckte en del irritation men trots det slog vi inte ihjäl varandra. Sängen var överraskande bekväm och nätterna spenderade vi på olika parkeringsplatser eller rastplatser. Dock blev bensinkostnaderna något dyrare än beräknat då vi var tvungna att ha bilen på tomgång hela nätterna då det annars var för svettigt utan AC.


Första stoppet blev Blue mountains dit N ville så det blev ett återbesök för min del vilket inte alls gjorde något. Efter en övernattning i bilen körde vi vidare norrut, först genom Sydney där vi övernattade vid Taronga beach och sedan en ort utanför Newcastle.


Port Macquire lite längre norrut var en favorit där det fanns massa regnskog och vandringsleder. Vi gjorde även ett besök på koala hospital och besökte den fina utsikten vid fyren på en udde. Vi såg även vilda koalor i träden och en känguru längs vägen. Tyvärr hittade vi även en död wallaby på gatan.


Vi fortsatte vår färd upp längst guldkusten och besökte diverse fina stränder och skogar. Vi såg bl.a en stor kull med delfiner som simmade intill strandkanten, ett piggsvin och flera vilda wallabies i skogen.


Byron bay var en mysig stad med ung och livlig puls. Vi stannade dock bara en natt och fortsatte upp till Surfers paradise. Där fastnade vi i fem dagar. Det var en mysig stad med riktig stadskärna, något vi saknat vid de andra stoppen och dessutom superfina stränder. Det var tydligt att detta var en semesterort för rika australiensare med flotta hotell längst stranden. Det kändes nästan lite som en vinst då vi vi kunde parkera på stranden och sova till vågornas brus helt utan kostnad. På stranden stötte vi på ett svenskt par som bjöd hem oss till deras hus i Coomera cirka 30 min från Surfers paradise. Det blev en trevlig kväll med mycket mat och dricka samt övernattning i en RIKTIG säng!! Halleluja!


Vi spenderade en dag på Dreamworlds nöjespark där det blev mycket karusellturer samt åkte speedboat i Surfers paradises hamn.


Vi åkte upp i bergen till ett vandringsområde som hette Binna Burra där vi såg vilda wallabys i skogen. Vi gjorde även en snabbtitt i Burleigh heads men vände då även de saknade stadskärna. Gjord ett stopp i Cleveland där jag testade stand up paddeling vilket var kul. Sedan körde vi hastigt förbi Brisbane (eftersom att vi ändå skulle återvända och lämna bilen där) och drog vidare mot Noosa. Mysig stadskärna med både kanaler med lugnare vatten och kust som passar surfarna bättre. Där stannade vi i tre nätter innan vi återvände till Brisbane. På tillbakavägen besökte vi en Macadamia och chokladfabrik samt en där de tillverkade produkter av ingefära. Här provade vi ingefäraglass vilket var mycket gott.


Nu befinner vi oss på ett hotellrum där vi ska spendera N's sista fyra dagar. På måndag är jag på egen hand igen så nu måste jag bestämma var jag ska ta vägen nästa vecka.


Darling Harbour




 






Crowdy Bay

 

Port Macqiure

         


Byron Bay

 



Surfers Paradise


Tamburine Mountains

 


Binna Burra Mountains

         


Noosa

 


Tewantin Nationalpark

 


Yandina Ginger Factory


Brisbane

  



Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards