Direktlänk till inlägg 10 juni 2017

Tokyo (del 1)

Av anna deltinger - 10 juni 2017 18:06

Ohh hur ska jag ens börja? Det har varit tre hektiska dagar i Tokyo, en stad som är allt annat än liten. Läste att var och en av de 23 olika stadsdelarna är i storlek som en normal europeisk huvudstad- och ja, det kan nog stämma. Trots detta hann jag se en hel del.


Eftersom tunnelbanan är en utav de mest utvecklade i världen förstår ni kanske att den även är jäkligt omfattande och komplicerad. För att motverka allt för mycket frustration använde jag mitt svisakort (åkkort) endast till och från flyget men annars promenerade jag som vanligt. Ja jag har hört att jag är dum i huvudet som väljer detta men jag hann trots allt se väldigt mycket till fots, gick över fyra mil om dagen utan att stressa och hann med en och annan powernap i någon park på det.

Karta över metroförbindelserna


Shibuya är en stadsdel med mycket fart och liv. Här var det mycket turism och shopping. Här kan man även finna statyn av Hatchiko (hunden från filmen ni vet) och världens mest trafikerade korsning där 100 000 passerar varje timme!      

  Hatchicho                    Korsningen


På väg mot Shinjuku passerade jag yougyparken där lokalborna frodas på helgerna. Shunkuji är känt för sina traffikerade trottoarer (5 miljoner pendlare dagligen).

 

Yogiparken


        

Shubuya


Tokyos två mest berömda torn/utsiktsplatser är Tokyo Tower samt Skytree (jordens andra högsta byggnad) vilka jag båda tog en titt på utifrån.

    

Tokyo Tower och Skytree


Dock valde jag att åka upp i Tokyo Metropolitan Government building som erbjöd gratis 360 graders utsikt över staden.

          


Jag gjorde även ett besök i Uenoparken med sina fina tempel. Gick in på landets äldsta zoo för att se jättepandorna där.


Akihabara är känt för att vara "The elektronic city". Här frodas dataspel och manga! Det är helt sjukt vad stort manga är här! Folk är ju rent hjärntvättade! Affär på affär på affär på affär med ...bara...MANGA!!! För mig är det bata en hög med skit med detta är samlingsobjekt för dyra pengar. Så några häftiga souvenirer till barnen blev det inte. Spelhallar fanns också på rad. Det är som ett enda stort LAS Vegas på steroider!!

             


Asakusa är känt för sin stora marknad där man kan köpa allt från mat till annat skit och krimskrams. Här finns även Sensoji som är det äldsta och mest kända templet i Tokyo.


   

Sensoji


Jag hade turen att bo ett stenkast från ett stabble-byggnad där sumobrottare bor och tränar. Det är öppet för allmänheten att beskåda träningarna genom stora fönster så detta var inplanerat. Dessvärre kom jag försent och missade träningen. Fick dock ta några bilder på brottarna


.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards