Direktlänk till inlägg 11 juni 2017

Tokyo- del 2

Av anna deltinger - 11 juni 2017 17:49


I förra inlägget berättade jag lite om vilka platser jag besökt i Tokyo. Nu tänkte jag berätta lite övrigt smått och gott om mina upplevelser:


Jag bodde på ett s.k "kapselhostel" som Japan är känt för. Här bodde jag i fyra nätter. Hur bekvämt som hest!


Min "kapsel"

 

Något jag konstant gjorde i Tokyo var att äta. Åhh vilka underbara bakelser av alla dess slag! Och jag måste ju såklart smaka varenda en! Dessvärre märkte jag ganska fort avsaknaden av papperskorgar på trottearerna. Detta har förklaringen i att det anses vara otrevligt att äta på offentliga platser i Japan. Det enda som är okej att äta på gående fot är kaffe/dricka, glass samt Taiyaki-en fiskformad våffla fylld med grädde, smörkräm och annat gott!

Taiyaki-svingott! (Några sånna slank ner)


Jag provade mycket jag inte visste vad det var, Somliga svingoda och somliga mindre ätliga. Det var lite av ett dilemma att köpa mat då allt var på japanska.

    

Gummibollar Med sjögrässmak- Äckligt!!

 

  

Bubbelte-gott!!


 


Veg. Dumplings med misoramen


Något som jag uppskattade i Tokyo var att de hade offentliga toaletter överallt. Dessa var ju hur coola som helst!

  

här ställer man in hur man vill ha gumpvärmen

 


Här placerar man siN unge medan man gör vad man ska

 

En annan bra sak med Tokyo var att människorna var otroligt hjälpsamma. Trots att de inte visste svaret på mina frågor så försökte de hjälpa-något som uppskattades mindre. De ger hellre fel svar än inget svar alls. Information fanns heller inte att få någonstans och engelskan är i princip obefintlig inne i butiker och banker. Polisen kunde heller ingen engelska!! Dock var det bättre bland den unga befolkningen på gatan.


Rökning är totalförbjudet på de flesta offentliga områden. Därför har de utsatta "rökrutor" lite här och var där det inte sällan är kö att komma in.


Trafiken var förvånansvärt okej. Dock delade cyklister och fotgängare trottoarerna så det var lite läskigt att vänja dig vid.


Nu har jag lämnat Tokyo och flugit vidare men mer om det i nästa inlägg!

ciao!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards