Alla inlägg under maj 2017

Av anna deltinger - 29 maj 2017 12:19


Efter en nio timmars bussresa (och utan sömn) befann jag mig i Airlie beach. Staden är känd för att vara startpunkten för seglingsturer ut till alla öar i whitsundays och barriärrevet. Så självklart är detta ett måste på min (och typ allas) lista. Eftersom att det inte går att ta sig ut på egen hand blev det en tur för min del.


Lite bilder från Airlie beach:

             

Tvådagarsseglingen på "Matador" var absolut en utan resans höjdpunkter. Dessvärre hade cyklonen för några veckor sedan inte bara förstört mitt hostel inAirlie utan även slitit upp det mesta av reven så snorklingen var ingen höjdare. Kan iaf stolt säga att jag nu snorklat i det stora barriärrevet.


Efter att ha sett en massa fisk blev det lite andra stopp på öarna. White haven beach absolut det bästa och vackraste. Det var verkligen jättevackert. Dman strand är utsedd tilL världens vitaste. Den består dessutom av 98% kiseldioxid. Utöver detta blev det lite vandring men annars spenderades mestadels av tiden uppe på däck med 27 härliga människor.


Maten som besättningen lagade ombord var svingod så man gick inte direkt hungrig. På däck fanns en massa höngmattor och det blev en massa solning.


Nästa eftermiddag återvände vi till Airlie Bech där jag spenderade ytterliggare en natt innan jag begav mig uppåt längs kusten.


seglingen på "Matador" i Whitsundays:


                               



Av anna deltinger - 26 maj 2017 13:46

Efter fraser Island blev jag avsläppt på rainbow beach för ett återbesök där. De resterande skulle vidare söderut. Efter en natt tog jag bussen upp mot Agnes water där jag tog en tre timmars surflektion. Efter mycket besvikelser gick det Tillslut hyfsat bra. Kan verkligen rekommendera Lazy Lizard-både billiga och bra.

Här bodde jag på en resort som var skitnice mitt ute i regnskogen. Jag delade bungalow med en annan tjej och stället hade en mysig pool.


 Några gånger om dagen gick det en minibuss in till byn ifall man behövde köpa något, annars fanns det inte mycket mer än lite kaféer och så där. Efter tre nätter åkte jag vidare uppåt till Airlie beach- seglingens mecka.





Av anna deltinger - 20 maj 2017 08:22


Mitt resesällskap visade sig vara riktigt trevligt och vi hade två fantastiska heldagar tillsammans på Fraser Island. Dock var det tänkt att vi skulle ha två övernattningar men eftersom att bilen pajade och att vädret framöver skulle vara skit blev det bara en. Vi hade solsken hela tiden.


Kan med handen på hjärtat säga att jag är riktigt glad över att det inte blev någon dyr paketresa dit och två heldagar var mer än nog. Visst var det häftigt att åka bil mitt på stranden men den "wowupplevelsen" varade sisådär i 10 minuter. Vi gjorde alla stopp som turerna gör. Lake Mckenze var riktigt fin, vi besökte vraket på stranden, Indian head där vi fick utsikt samt badade i Champagne pools. Utöver detta finns inte så mycket att se mer än strand, strand och åter strand. Dock kan man inte bada i havet där pga hajarna. Efter allt körande förstår man verkligen hur stor ön är!


På kvällen satte vi upp tält och lagade mat. Natten blev allt annat än bekväm och vi drog på oss en massa myggbett. Nä, någon tältmännsika är jag inte. Efter lite vin och kortspel stupade vi i säng! (Då var klockan 20!)

Har man egen bil och är några personer så kan det vara värt ett besök men hade ALDRIG betalat så mycket mer för en "tur". Vi såg dock en dingo (vildhund som endast finns i Australien) vilket var häftigt!


Enligt mitt tycke är Fraser verkligen överskattat.


                                  

Av anna deltinger - 18 maj 2017 08:14

 Så var jag åter tillbaka i kära Brisbane. Eftersom att det är typ den tråkigaste staden i mannaminne stannade jag bara över natten. Dagen därpå fick jag skjuts av min värd upp till Maroochydore strax söderom Noosa. Här bodde jag hos Andy och hans son i min ålder. Det blev en kväll med mycket skratt, god mat och vin i deras lyxhus.


Mitt nästa stopp var Fraser Island- världens största Sandö. Detta är en extremt turistig utfärd men ett "måste" på östkusten. Dessvärre tar alla bolag alltifrån 300 dollar och uppåt och jag googlade runt för att hitta ett paket som verkade okej. Jag postade på Facebook och önskade rekommendationer från andra resenärer och bara några minuter senare fick jag ett mejl från en tjej.


Anne ägde en fyrhjulsdriven bil och hade redan raggat upp två andra för att på egen hand ta sig över till Fraser. Hon undrade om jag ville bli den fjärde. Så dagen därpå hämtade de andra upp mig (en svenska, en holländsk snubbe och ägaren till bilen som också var holländsk). Ingen av oss hade träffats förut. Resan med allt inkluderat (körtillstånd, färja, mat, bensin, boende osv) blev 100 dollar per skalle, så Facebook är bra att ha ibland! Tjejen hade dessutom besökt sandön 3 gånger tidigare så hon hade koll på ön och vad som fanns att se.


Dessvärre var oturen med oss och bilen pajade precis innan vi skulle köra på färjan. Så det var bara att vända om och lämna bilen på verkstad. Vi tog in i ett fyramannarum i Rainbow beach, bytte om och gick ner på stranden för att dränka sorgerna med en bag in Box vin. Vädret var dock strålande så livet hade kunnat vara värre. På kvällen var det karaoke på hostelet och natten blev mycket lyckad.


Morgonen därpå var bilen åter hel och vi kunde äntligen bege oss mot Fraser Island!


Av anna deltinger - 18 maj 2017 06:47


Väl tillbaka i storstan vräkte det ner. Det var det första regnet sedan jag kom till nordön för cirka tre veckor sedan. Så även om det öste ner alla tre dagarna så kändes det okej. Hann i alla fall utforska staden lite mellan skurarna (och prega i mig ännu mer skit). Sista kvällen bjöd jag med Sasha på rugby. Sporten är enormt populär här så varför inte avsluta med en kulturell aktivitet? Det var ett lag från Auckland som mötte ett sydafrikanskt lag och självklart vann vi. Trots att det var folktomt och att jag fortfarande inte fattar reglerna var det jättekul!

Nu sitter jag på flygplatsen och ska snart lämna landet för ett återbesök i Australien med början i Brisbane


   

Av anna deltinger - 12 maj 2017 04:23


Efter bara några timmar i Auckland träffade jag tysken (Sasha) för en öl. Vi kom genast bra överens och planerade vår resa i northlands (området norrom Auckland). Dagen därpå hämtade han upp mig och vi drog till favvoaffären Pak n save för lite inköp inför de kommande dagarna. Sedan begav vi oss uppåt längs västkusten!

 


Sasha förbereder frukost 


Vi promenerade lite i Paparua samt i Waipua forest reserve där vi såg massa kouriteäd bl.a världens fjärde största träd "Tane Mahuta.". Vi Övernattade i Ruawai och Rarawa.


världens fjärde största träd. Krävs nio personer för att omringa det. Bilden visar dick inte trädets egentliga stirlek


En dag Hyde vi en bräda och sandbordade ner från skyhöga sanddyner (i alla fall Sasha då jag höll mig till de lägre). Verkligen en adrenalinkick!

          


Den tredje dagen nådde vi toppen på Nya Zeeland (Cape Reinga) där vi besökte den berömda fyren. Vi campade i närheten och återvände med vin och såg solnedgången vid fyren.

                          


Kommande dag besökte vi ett Kiwicenter (en utrotningshotad fågelart som man sällan ser i det vilda längre). Eftersom att varken jag eller Sasha sett en kiwi förr var vi tvungna. De är så söta!


Vi besökte även ett vattenfall i whangarei och besökte en lysmaskgrotta i Waipu. Det var skitcoolt att se hur taket var täckt med blått ljus från maskarna! Tyvärr var det så mörkt att det inte gick att ta några foton.

         

 fyra övernattningar befann vi oss åter i Auckland där vi besökte Mt Eden där vi fick utsikt över staden. Sedan släppte Sasha av mig på ett hostel och vi sa adjö.


 

Av anna deltinger - 10 maj 2017 06:40

Tauranga visade sig vara en mysig liten stad med en promenad längs hamnen med många caféer och restauranger. En av dagarna tog jag bussen till Mt Manganui där jag vandrade lite längst kusten. Resten av tiden spenderade jag med en kanadensare och en tysk och bara latade mig.


          

Utsikt från Mt Manganui


Efter Tauranga åkte jag vidare till Coromandel där det var helt dött. Det var en liten liten håla med väldigt vacker natur och landskap. Här vandrade jag lite i min ensamhet och kopplade av på en resort med både pool och bubbelpool. Där fanns en hel del kaféer och bagerier så sysslolös var jag inte. Här fick jag kontakt med en snubbe som var intresserad av att dra till northlands med mig så vi beslöt att ses i auckland för att börja vår sex dagars resa där.


    


Coromandel

Av anna deltinger - 10 maj 2017 06:33

Napier var inget att hänga i granen. Staden är mest känd för sin art Deco arkitektur och inredning men utöver detta fanns det inte så mycket att se eller göra. Självklart blev det iaf en vandring och sedan övernattade vi på en parkering precis vid havet.


Efter ytterliggare lite vandring dagen därpå begav vi oss mot Rotorua, känt för sina gejsrar, varma och svavelkällor. Här fick vi bo hos Sean och hans hund. Tanken var att vi skulle stanna över helgen men tyvärr beslöt jag och Christina oss för att gå skilda vägar redan efter första natten. Så jag tog mitt pick och pack och liftade till ett hostel inne i stan. Tyvärr blev det inget besök på varken någon vattenkälla eller gejsrar då jag beslöt mig för att lämna staden plötsligt. Tog bussen till Tauranga i norr.

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards