Inlägg publicerade under kategorin Thailand, Kambodia och Vietnam 2012

Av anna deltinger - 1 oktober 2012 23:46

Sitter pa Dohas flygplats och haller pa att falla ihop av trotthet. Hoppas pa somn under nasta flyg. Dagen i Bkk var helt underbar. Spenderade den med Sara, amerikanskan och det blev lite shopping. Nu star det en skum gubbe bredvid mig sa jag ska rora mig mot gaten snart. Det var allt for denna gangen. Resterande bilder far ni se via facebook. Ses i Sverige.... usch!

Av anna deltinger - 30 september 2012 20:23

Blev oversvamning pa Saigons gator, hjalpte en vietnames att sopa undan vattnet pa sin servering med en kvast, en upplevelse som var mkt uppskattad. Insag sedan att jag hade ytterliggare timmar att spendera men hade endast 8000 dong kvar, lite mindre an 3kr. Det osregnade fortfarande sa jag ville satta mig pa en servering under tak. EFter manga om och men fick jag bestalla en ol for dongen jag hade kvar, forhandla ska man alltid gora. Laste ut min bok och gav den som dricks till kyparen, uppskattades ocksa.

Tog flyget till Bkk dar jag nu ar. Resan gick hur smidigt som helst, men hade fortfarande inte sovit sa jag var dodstrott nar jag anlande. Traffade en amerikanska direkt nar jag steg av flyget och vi bestamde oss for att ta taget tillsammans. Sedan delade vi en tuktuk och checkade in i ett dubbelrum vid Koh san road. Har nu varit ute pa "teater" och druckit nagra drinkar. Jattetrevlig tjej. Ska starx in och lagga mig och sova ut ordentligt. Imorrn blir det forhoppningsvis en massa shopping och sen ska jag hemat.

Av anna deltinger - 30 september 2012 05:42

Nu befinner jag mig ater i Saigon, eller Ho chi minh eller what ever. I nha trang blev det mest fest, sol, bad och massa god mat. Fick aven traffa pa massvis av folk jag traffat pa andra stallen under resa. Tva dagar e dock att rekommendera i staden da jag hann bil uttrakad pa fyra natter. Men hade som sagt inte tid nog till att ta mig norrut. Vi fick dock oversvamning i stan iforrgar och det var en upplevelse isig att forsoka ta sig fram pa gatan i flipflops och vatten nastan upp till knana.

Igarkvall tog jag en nattbuss till Saigon. Det tog 10 timmar och lite somn (bussen korde helvildt). Kl 06 var jag dock framme, bad att fa slanga in min vaska pa ett guesthouse for 1 dollar. Kl 15 ska jag hamta vaskan och bege mig mot flygplatsen. Har redan bokat en mopedforare for 7 dollar. Vet att det formodligen e overpris men i denna stan far man inget for det ratta priset som turist. Jag spenderade nastan 2 timmar pa att forsoka hitta en buss pa egen hand. Ville inte bli lurad av nan taxiforare. Men det fanns inte en javel pa bussstationen som kunde engelska och det var inte det lattaste att forsoka forklara flygplats med kroppssprak. Eller svartvar det nog inte men det maste sett roligt ut. De fostod dock inte att jag skulle aka forst i eftermiddag men tillslut blev jag skickat till en som snackade engelska. Denna person talade da om mig att de inte ens hade bussar till flyget utan jag skulle uppsoka en annan busstation! Sa dit gick jag och fick besked att det kostade 400 000 dong volket motsvarar 20 dollar. Jag skrattade at han i luckan och begav mig till 4 olika turistinfon och fragade hur mkt bussen resp. taxi kostar till flyget. Samtliga sa att jag inte skulle betala mer an 2 dollar for bussen. Men tydligen blev det n himla big deal av att fixa buss till mig sa jag drog ut pa gatan och raggade ut lite olika mopeder. Tillslut forhandlade jag mig fram till 7 dollar och bokade @upphamtning@ dar jag har min vaska. Suck! vad mkt jobb!

Lite dricka och boklasning har jag hunnit med for att fordriva tiden men an ar det 4 timmar kvar och jag svettas som en gris! Har en himla tur och jag overlever dessa timmaar utan att bli pakord har. Ska bli skont att komma till Bangkok och fa sova ut ordentligt. Har av mig dar! Ciao!

Av anna deltinger - 27 september 2012 09:34

Igar gjorde vi en heldagsutflykt till fyra olika oar. Det blev snorkling, bad och sol i massor. Lunchbuffen var dessutom en hojdare och efterat blev det underhallning, karaoke och flytande bar mitt ute pa havet. Alla flot runt pa varsitt bildack. Det var verkligen en hajdardag och det betalde vi endast 7 dollar for. Har aven testat nattlivet har i Nha trang och atit massvis av god mat. Solen skiner hela dagarna och mkt regn har vi inte fatt se som tur ar. Pa lordag aker jag till Ho chi minh city och pa sondag bar det av till Bangkok. Vill verkligen inte att resan tar slut!

Av anna deltinger - 24 september 2012 16:10

Nu befinner jag mig i Nha trang. Efter bara fyra timmars bussresa var jag framme och bestamde mig for att avvisa alla taxichaufforer och i stallet ta en promenad. Efter bara nagra minuter hittade jag "Dormitory" dar de hade sangar for 7 dollar inkl frukost. Rent och fint var det och gratis datorer mm. Sa har stannar jag iaf nagra natter. Kopte en "open bus ticket" igar Muine-NT-Hoian-NT-Saigon. Men biljetterna till Hoian rev jag for en stund sedan. Det blir alldeles for stressigt om ajg ska dit. Det tar 12h harifran och sen 12h tbx for bara en natt. Maste namligen vara i Saigon redan 29e for attflyga till Bangkok 30e. Far gora lite utflykter o sa har ist. An sa lange ar jag sjukt nojd med stallet. Har vatt och atit och efterat tog ajg en promenad och vem traffar jag inte da? En snubbe som jag forst traffade i Siem reip och sedan i Mui ne. Sa nu ska jag upp o duscha av mig och sen blir det nan drink med honom och hans kompisar. Varlden ar bra liten!

Av anna deltinger - 24 september 2012 06:00

Nu har Fredrik akt mot Dalat och sjalv ska jag snart checka ut sjalv och bege mig mot Nha trang. Vi hors dar!

Av anna deltinger - 23 september 2012 05:12

Blev nyss bestulen pa 700 dollar. Men man far val vara glad anda

Av anna deltinger - 22 september 2012 19:38

Imorse hyrde vi en moped för dagen och körde på upptäcktsfärd. Vi körde ut på landsbygden och sedan längst kusten mot de berömda sanddynorna. Resan tar ca 45 min (om man kör rätt från början) och vackra vyer var det! Vi hyrde fyrhjulingar vilket var en läskig upplevelse. Varning för livsfara! Men det var definitivt värt det! Såg olnedgången på verandan och sen blev det slappestället "Joes" som gällde. Typ det enda stället där backpackersen hänger och som har öppet under lågsäsongen. Snackade skit med dormisarna och försöker komma underfund med hur jag ska ta mig till Bangkok. Men det löser sig!