Direktlänk till inlägg 17 juni 2017

Taipei

Av anna deltinger - 17 juni 2017 23:48

Taipei var bättre än förväntat. Det var en total mix av Sydostasien och nordost. Samtidigt som det fanns ett välutvecklat system för saker och ting (såsom tunnelbanan, kösystem i både butiker och tunnelbana, strikt väntan vid rödljus och ytterst lite nedskräpning) fick man även influenser från sydost med alla gatumarknader och mopeder som for omkring.

   

Jared mötte upp mig vid tunnelbanan. Det var honom jag skulle bo hos de kommande fem nätterna. Han är i min ålder och har varit värd till massvis av resenärer genom åren. Efter ett träningspass med ryggan upp för fem våningar i en ytterst sliten och kvav trappuppgång kom vi upp till lägenheten. Den var mycket gammal men jag kände mig genast hemmastadd. Jag blev tilldelad ett eget rum och Jared visade mig runt i bostaden. Allting var väldigt basic och från det lilla fönstret i badrummet kände man doften av mat från det lilla nudelhaket nertill.


  


Jared

 

Jared visade sig vara en underbar värd. Han visade mig runt i staden och tog mig till diverse marknader- marknader med ytterst få turister. Han pekade och förklarade vad all mat var och innehöll vilket gjorde det betydligt lättare för mig att få i mig måltider. Han tog mig med sig för möten med sinna vänner och till några av sina favoritrestauranger.


        

Det taiwanesiska köket är dock inget för mig. Väldigt smaklöst och mycket fisk,skaldjur, tofu och svamp. Som tur var är det väldigt bekvämt att vara vegetarian här då det frodas av vegetariska bufférestautanger dit jag gick ett par gånger.

Vince, Jareds flickvän, dök upp och spenderade dagarna med oss och en utav kvällarna bjöd de hem sju vänner på middag. Alla hjälptes åt och det blev en riktig festmåltid (i alla fall för dem). Själv åt jag, sa att jag var mätt, såg glad ut medan jag egentligen fortfarande var svinhungrig). Trevlig kväll blev det i alla fall. Jag pratade en massa med deras vänner och vi spelade brädspel.


Buffen


Det blev ett besök till 101 building, det högsta utsiktstornet i Taipei, Sun yat sen memorial hall, Fuzhoushan park där det var fantastisk vy över staden och en del tempel.

     

          


Jag hade innan ankomsten planerat in en massa vandring eftersom naturen runt staden är fantastisk. Dessvärre hade jag bara kollat temperaturen och inte luftfuktigheten. Det blev tre "promenader" upp till utsiktsplatser på cirka 30 minuter vardera men thats it.

          


Lite utsiktsbilder


Svetten har nog aldrig runnit som den gjort under dagarna i Taipei. Det var fruktansvärt! Det fanns heller ingen ac i rummet utan bara en fläkt som jag spenderade otaliga timmar framför. Det är fruktansvärt när man svettas som en gris när man precis kommit ut ut duschen.


        



Den sista dagen spenderade jag med en amerikansk/koreanska som flyttade in. Tyvärr blev det bara en dag då jag skulle åka vidare.

  


Jared och Helen 

 

Nej, hade jag planerat bättre hade jag avstått Taipei mitt i högsommaren. Efter första dagen undrade jag varför jag i h*lv*te bokat hela fem nätter i helvetet och ifrågasatte mig själv vad jag skulle kunna fördriva tiden med. Men när tiden väl var inne för avfärd kände jag att jag gärna skulle vilja stanna längre.

Jag hade massvis av fantastiska upplevelser i Taipei och fick äran att träffa massvis av underbara människor.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards