Direktlänk till inlägg 15 mars 2018

Israel dag 2-Road trip!

Av anna deltinger - 15 mars 2018 21:47

Efter endast 2 (!) timmars sömn på Gals soffa (hennes rumskompisar kom hem fulla kl 02 och ville vara lite intima) steg jag upp vid 6.30 Halvsovandes hasade jag mig ner till porten för att möta Ben som jag också träffade i NZ i fjol. Ben bor i Haifa norrom Tel aviv och hämtade nu upp mig för att påbörja vår fem dagars ”road trip” tillsammans. Dagen var intensiv och vi besökte många olika platser. Trots bristen på sömn höll alla vackra vyer mig klarvaken.


       

          


Första stoppet blev Ben Gurion-graven i The Negev där det även erbjöds en underbar utsikt över öknen. 20 minuters (bumpig) bilresa därifrån låg en liten vattenkälla där vi passade på att svalka oss i det iskalla vattnet. Ett gäng andra israeler gjorde oss sällskap och det var jättemysigt att bara sitta där och ta det lugnt. Ben plockade fram sin lilla gasspis och kokade te till oss på myntablad från sin trädgård. Sedan återvände vi till bilen för en minst lika bumpig väg tillbaka. Vi plockade även upp en tyska på vägen tillbaka som höll oss sällskap ett tag.



    


Nästa stopp innan Eilat blev Ramon krater  som är en världskänd erosionskrater och därefter körde vi vidare upp till Mount Gamal där vi fick utsikt över både Egypten och Jordanien. Tydligen ska solnedgången här vara fantastisk men eftersom att det hade börjat mulna till beslöt vi oss för att inte invänta den utan i stället ta en kaffe på ett väghak.

Vid 17 tiden var vi framme på hotellet i Eilat. Jag har verkligen  förstått hur litet Israel är, att vi tagit oss enda ner till den sydligaste delen under bara några timmar är helt otroligt. Och då har vi verkligen inte haft bråttom, har tagit många fotostopp längs vägen osv.


     

   


Melony hotel erbjöd oss ett mysigt rum med varsin dubbelsäng. För en natt inklusive frukost betalade vi 106 USD. Vi kastade av oss baggaget, duschade av oss och begav oss ner mot centrum. Eftersom att ingen utav oss är särskilt intresserad av allt turisttrams räckte det med en halvtimmes strosande längs strandpromenaden. Dessutom har Ben redan varit här förr. Vi satte oss på en israelisk restaurang och åt oss (minst sagt) korvstoppande mätta. Redan innan huvudrätten kommit in var jag proppmätt och efter måltiden höll jag på att explodera. Trots det lämnade vi säkert mer än hälften. Eftermaten kunde jag knappt röra mig och dessutom var vi båda trötta så vi återvände till hotellet för lite nedvarvning.


  


Imorgon bär det av till Petra i Jordanien=)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards