Inlägg publicerade under kategorin Australien 2017

Av anna deltinger - 6 juni 2017 16:55

Mitt sista stopp i Aussieland blev Cairns där jag önskar att jag fått mer tid. Jag hade inga högre förväntningar på staden så planerade bara in två heldagar där innan jag skulle lämna landet. Dock regnade två halvdagar bort och min vandring till Walsh pyramid uteblev (världens högsta naturliga pyramid).

Cairns är verkligen turisternas stad-Hög puls och fint strandstråk (dock ej badvänligt).

Jag hann i.a.f med ett besök i närliggande byn Kuranda. Detta är en liten by mitt inne i regnskogen. Det var väldigt mysigt och det fanns fullt av massa marknader och mysig omgivning.

Andra dagen blev det trots allt lite vandring. Jag promenerade till den botaniska trädgården vilket tog mig en timme. I närheten hittade jag en vandringsled på tre timmar upp på ett berg. Det var en regnskogsvandring som var väldigt behaglig men även utmanande. Utsikten från toppen var dock ingen höjdare då det var väldigt disigt. Halvväg träffade jag på en lokalbo och vi slog följe. Det slutade med att vi efter vandringen spenderade några timmar tillsammans vid parkens café. Sedan promenerade jag "hemåt" igen.

Blir tyvärr inga foton i detta inlägg då jag inte tog några i Cairns.

Den fjärde juni lämnade jag Australien för denna gång (antagligen även för gott). Det har varit många nya upplevelser och intressanta möten. Men nu behöver jag kontraster. Så nästa stopp blir...wait for it....Tokyo!!

See ya!

Av anna deltinger - 2 juni 2017 14:23

Fem timmar uppåt låg Townsville, en stad som många vanligtvis bara passerar på sin väg upp mot Cairns. Detta var inget ställe jag hört talas om men trots det var det något som sa mig att jag borde göra ett stopp där. Det slutade med sex nätter på ett helt fantastiskt hostel.

Townsville visade sig vara en fantastisk stad, en stad jag utforskade mestadels till fots. Fyra mils promenad den ena dagen och därefter ett träningspass.

"The Palmetum" park där det kryllade av vilda små wallabies

En dag var det tänkt att jag skulle besöka ett naturreservat för lite vandring. Dessvärre blev jag attackerad av mygg så jag åkte tillbaka den 45 min långa bussresan direkt.

Ett besök uppe på Castle hill blev det iaf, med vyer över staden efter en tuff promenad uppåt.

Har besökt diverse parker och tog ett dopp i den stora lagunen, hängt på stranden och en utav dagarna tog jag färjan över till Magnetic Island. Bussar går längs öns östkust men självklart valde jag att promenera. Folk verkade åter igen väldigt chockade över att jag tänkte PROMENERA runt på ön: "Det går ju inte" , "Det är ju alldeles för långt" men med de rätta skorna och lite vilja och nyfikenhet går det utmärkt ( eller skor för 130kr från Kmart) som dock va resans bästa köp hittills. Cirka två mil blev det dock "bara" sedan hade jag sett hela kusten.

Var dock inte jätteexaltetad och fattar inte varför det är ett så stort turistmål.Hade det inte varit för att jag fick äran att se två koalor (varav en som kom riktigt nära) hade det inte varit värt det

Koalor på Magnetic Island

Av anna deltinger - 29 maj 2017 12:19

Efter en nio timmars bussresa (och utan sömn) befann jag mig i Airlie beach. Staden är känd för att vara startpunkten för seglingsturer ut till alla öar i whitsundays och barriärrevet. Så självklart är detta ett måste på min (och typ allas) lista. Eftersom att det inte går att ta sig ut på egen hand blev det en tur för min del.

Lite bilder från Airlie beach:

Tvådagarsseglingen på "Matador" var absolut en utan resans höjdpunkter. Dessvärre hade cyklonen för några veckor sedan inte bara förstört mitt hostel inAirlie utan även slitit upp det mesta av reven så snorklingen var ingen höjdare. Kan iaf stolt säga att jag nu snorklat i det stora barriärrevet.

Efter att ha sett en massa fisk blev det lite andra stopp på öarna. White haven beach absolut det bästa och vackraste. Det var verkligen jättevackert. Dman strand är utsedd tilL världens vitaste. Den består dessutom av 98% kiseldioxid. Utöver detta blev det lite vandring men annars spenderades mestadels av tiden uppe på däck med 27 härliga människor.

Maten som besättningen lagade ombord var svingod så man gick inte direkt hungrig. På däck fanns en massa höngmattor och det blev en massa solning.

Nästa eftermiddag återvände vi till Airlie Bech där jag spenderade ytterliggare en natt innan jag begav mig uppåt längs kusten.

seglingen på "Matador" i Whitsundays:

Av anna deltinger - 26 maj 2017 13:46

Efter fraser Island blev jag avsläppt på rainbow beach för ett återbesök där. De resterande skulle vidare söderut. Efter en natt tog jag bussen upp mot Agnes water där jag tog en tre timmars surflektion. Efter mycket besvikelser gick det Tillslut hyfsat bra. Kan verkligen rekommendera Lazy Lizard-både billiga och bra.

Här bodde jag på en resort som var skitnice mitt ute i regnskogen. Jag delade bungalow med en annan tjej och stället hade en mysig pool.

Några gånger om dagen gick det en minibuss in till byn ifall man behövde köpa något, annars fanns det inte mycket mer än lite kaféer och så där. Efter tre nätter åkte jag vidare uppåt till Airlie beach- seglingens mecka.

Av anna deltinger - 20 maj 2017 08:22

Mitt resesällskap visade sig vara riktigt trevligt och vi hade två fantastiska heldagar tillsammans på Fraser Island. Dock var det tänkt att vi skulle ha två övernattningar men eftersom att bilen pajade och att vädret framöver skulle vara skit blev det bara en. Vi hade solsken hela tiden.

Kan med handen på hjärtat säga att jag är riktigt glad över att det inte blev någon dyr paketresa dit och två heldagar var mer än nog. Visst var det häftigt att åka bil mitt på stranden men den "wowupplevelsen" varade sisådär i 10 minuter. Vi gjorde alla stopp som turerna gör. Lake Mckenze var riktigt fin, vi besökte vraket på stranden, Indian head där vi fick utsikt samt badade i Champagne pools. Utöver detta finns inte så mycket att se mer än strand, strand och åter strand. Dock kan man inte bada i havet där pga hajarna. Efter allt körande förstår man verkligen hur stor ön är!

På kvällen satte vi upp tält och lagade mat. Natten blev allt annat än bekväm och vi drog på oss en massa myggbett. Nä, någon tältmännsika är jag inte. Efter lite vin och kortspel stupade vi i säng! (Då var klockan 20!)

Har man egen bil och är några personer så kan det vara värt ett besök men hade ALDRIG betalat så mycket mer för en "tur". Vi såg dock en dingo (vildhund som endast finns i Australien) vilket var häftigt!

Enligt mitt tycke är Fraser verkligen överskattat.

Av anna deltinger - 18 maj 2017 08:14

Så var jag åter tillbaka i kära Brisbane. Eftersom att det är typ den tråkigaste staden i mannaminne stannade jag bara över natten. Dagen därpå fick jag skjuts av min värd upp till Maroochydore strax söderom Noosa. Här bodde jag hos Andy och hans son i min ålder. Det blev en kväll med mycket skratt, god mat och vin i deras lyxhus.

Mitt nästa stopp var Fraser Island- världens största Sandö. Detta är en extremt turistig utfärd men ett "måste" på östkusten. Dessvärre tar alla bolag alltifrån 300 dollar och uppåt och jag googlade runt för att hitta ett paket som verkade okej. Jag postade på Facebook och önskade rekommendationer från andra resenärer och bara några minuter senare fick jag ett mejl från en tjej.

Anne ägde en fyrhjulsdriven bil och hade redan raggat upp två andra för att på egen hand ta sig över till Fraser. Hon undrade om jag ville bli den fjärde. Så dagen därpå hämtade de andra upp mig (en svenska, en holländsk snubbe och ägaren till bilen som också var holländsk). Ingen av oss hade träffats förut. Resan med allt inkluderat (körtillstånd, färja, mat, bensin, boende osv) blev 100 dollar per skalle, så Facebook är bra att ha ibland! Tjejen hade dessutom besökt sandön 3 gånger tidigare så hon hade koll på ön och vad som fanns att se.

Dessvärre var oturen med oss och bilen pajade precis innan vi skulle köra på färjan. Så det var bara att vända om och lämna bilen på verkstad. Vi tog in i ett fyramannarum i Rainbow beach, bytte om och gick ner på stranden för att dränka sorgerna med en bag in Box vin. Vädret var dock strålande så livet hade kunnat vara värre. På kvällen var det karaoke på hostelet och natten blev mycket lyckad.

Morgonen därpå var bilen åter hel och vi kunde äntligen bege oss mot Fraser Island!

Av anna deltinger - 12 mars 2017 14:27

Jag och N hyrde en Campervan, närmare bestämt en Toyota Estima utrustad med "säng", liten kyl samt minikök. Detta kom att bli vårt hem de kommande 16 dagarna. Det var trångt och väckte en del irritation men trots det slog vi inte ihjäl varandra. Sängen var överraskande bekväm och nätterna spenderade vi på olika parkeringsplatser eller rastplatser. Dock blev bensinkostnaderna något dyrare än beräknat då vi var tvungna att ha bilen på tomgång hela nätterna då det annars var för svettigt utan AC.

Första stoppet blev Blue mountains dit N ville så det blev ett återbesök för min del vilket inte alls gjorde något. Efter en övernattning i bilen körde vi vidare norrut, först genom Sydney där vi övernattade vid Taronga beach och sedan en ort utanför Newcastle.

Port Macquire lite längre norrut var en favorit där det fanns massa regnskog och vandringsleder. Vi gjorde även ett besök på koala hospital och besökte den fina utsikten vid fyren på en udde. Vi såg även vilda koalor i träden och en känguru längs vägen. Tyvärr hittade vi även en död wallaby på gatan.

Vi fortsatte vår färd upp längst guldkusten och besökte diverse fina stränder och skogar. Vi såg bl.a en stor kull med delfiner som simmade intill strandkanten, ett piggsvin och flera vilda wallabies i skogen.

Byron bay var en mysig stad med ung och livlig puls. Vi stannade dock bara en natt och fortsatte upp till Surfers paradise. Där fastnade vi i fem dagar. Det var en mysig stad med riktig stadskärna, något vi saknat vid de andra stoppen och dessutom superfina stränder. Det var tydligt att detta var en semesterort för rika australiensare med flotta hotell längst stranden. Det kändes nästan lite som en vinst då vi vi kunde parkera på stranden och sova till vågornas brus helt utan kostnad. På stranden stötte vi på ett svenskt par som bjöd hem oss till deras hus i Coomera cirka 30 min från Surfers paradise. Det blev en trevlig kväll med mycket mat och dricka samt övernattning i en RIKTIG säng!! Halleluja!

Vi spenderade en dag på Dreamworlds nöjespark där det blev mycket karusellturer samt åkte speedboat i Surfers paradises hamn.

Vi åkte upp i bergen till ett vandringsområde som hette Binna Burra där vi såg vilda wallabys i skogen. Vi gjorde även en snabbtitt i Burleigh heads men vände då även de saknade stadskärna. Gjord ett stopp i Cleveland där jag testade stand up paddeling vilket var kul. Sedan körde vi hastigt förbi Brisbane (eftersom att vi ändå skulle återvända och lämna bilen där) och drog vidare mot Noosa. Mysig stadskärna med både kanaler med lugnare vatten och kust som passar surfarna bättre. Där stannade vi i tre nätter innan vi återvände till Brisbane. På tillbakavägen besökte vi en Macadamia och chokladfabrik samt en där de tillverkade produkter av ingefära. Här provade vi ingefäraglass vilket var mycket gott.

Nu befinner vi oss på ett hotellrum där vi ska spendera N's sista fyra dagar. På måndag är jag på egen hand igen så nu måste jag bestämma var jag ska ta vägen nästa vecka.

Darling Harbour

Yandina Ginger Factory

Brisbane

Av anna deltinger - 27 februari 2017 03:23

Jag spenderade nästan tre veckor i Centrala Sydney på boende med gångavstånd till det mesta. Har testat svalkan på de båda favvostränderna Bondi och Manly. En dag tog jag färjan över till norra Sydney för att se operahuset och bron från havet. Promenerade i Darling harbour,  i den botaniska trädgården och en massa andra parker. Har ätit en massa god thaimat och strosat  runt i Chinatown. Träffade Riley, en bekant som gav mig en surflektion på den lugna Marabrau beach. Tog en dagsutflykt genom ett vackert naturreservat till det avlägsna Marley beach , en vandring genom både bush och berg. Har även ätit en massa cheese tarts som är något av det godaste jag någonsin ätit, typ smältost i ett pajskal!

De tre sista dagarna spenderades på hotell då jag fick finbesök från Sverige. Skönt att få ha eget ett tag. Under resterande dagarna i Sydney  drack vi drinkar i Darling  harbour och besökte operahuset. Den 22/2 hämtade vi bilen som senare blev vårt "hem" de kommande 15 nätterna. Mer om roadtrippen kommer i nästa inlägg.