Alla inlägg den 23 mars 2018

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

 

Haifa

Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig ett dopp i havet gick i kras då det inte fanns någon strand i närheten. Nä, intrycket jag fick under dagen gav mig ingen mersmak på Haifa precis.

 

På kvällen hämtade jag mitt bagage hos Ben och sa adjö. Resan till Telaviv tog cirka 1,5 timme och väl på plats tog jag in på Hayarkon 48 som var ett fräscht och fint hostel där jag spenderade två nätter. Men någon tid över till Tel aviv hade jag knappt då det blev sängen direkt.

 


Jerusalem

Jag steg upp i ottan för min utflykt till Jerusalem. Jag hade bokat en guidad grupptur och det fanns mycket att klaga på gällande själva arrangemanget.  Men Jerusalem är ju ändå Jerusalem, med eller utan guide.  Staden var så turistig att det va äckligt. Det var heller inte mycket som intressade mig om jag ska vara ärlig. Det enda intressanta var museet  som vi tvingades stressa igenom pga tidsbrist. Vi fick totalt en timme till detta och jag känner att jag behövt minst tre för att bara ta mig igenom hela. Det känns heller inte som att det är en plats man ska stressa sig igenom. Jag var så besviken på upplägget att jag var tvungen att skriva klagobrev till företaget.

 

Är man troende är  det väl endå värt ett besök i staden men gör det på egen hand. Trodde jag skulle få lite feeling och beröras oavsett om jag tror på berättelserna/historien eller ej. En stor del av världen gör det trots allt och jag har hört från andra icketroende att det varit mäktigt att vara där.  Men den enda feelibgen jag fick var ”ta mig härifrån” och ” när ska vi få lunch?”.  Kanske hade jag för höga förväntningar för hela upplevelsen blev en besvikelse.   Sedan spelar såklart helheten in.

 

        

 

Nästa dag va det hemfärd. Jag var på plats redan 3h 20 minuter innan flygavgång.  Självklart slulle jag fastna i kontrollen för intervjuer. Mitt pass blottade att jag både varit i Jordanien och Malaysia de senaste åren så då var det bara att stå till svars. Trots att jag svarade galant på samtliga frågor fick jag ett gult klistermärke på passet och skickades till en särskild säkehetskontroll. Där var det 19 personer (japp, jag räknade dem) framför mig och väntandet tog 2h 40 minuter. Trots att jag upplevt israelerna som väldigt organiserade och effektiva så hade tydligen alla dönickar samlats just  på Ben Gurions flygplats för här gick allt i slow motion. Jaja, Efter att de  gått igenom mitt handbabage (GRUNDLIGT) med handdetektor, kört igenom det i säkerhetskontrollen, sökt med handdetektorn IGEN (ifall något råkat hoppa in i väskan medan det var i säkerhetskontrollen) och kollat passet tre gånger till (ifall min bild eller någon uppgift hade förändrats) blev jag äntligen fri. Något strosande på flygplatsen blev det inte utan jag fick rusa till gaten där de redan hade börjat boarda planet. 

 

 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards