Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Bogota

Av anna deltinger - 26 oktober 2011 01:57

Vi lamnade Merazonia vid lunchtid redan i fredags aven om vi inte skulle ta flyget fran Quito forran ett dygn senare. For att slippa stressa och bussa nattetid beslutade vi detta. Det var valdigt hart att lamna Merazonia, alla djuren samt volontarerna. Vi hade alla kommmit valdigt nara varandra. Jag kommer mest att sakna Mrs Guantin samt Malcolm (en Macaw).  Jag kommer aven att sakna alla mysiga middagar vi hade med levande ljus. De sista dagarna hade vi olika teman pa matlagningen, indiskt, mexikanskt, engelsk samt svenk afton. Under den svenska aftonen lagade jag och Signe pannbiff med stekt lok och potatis vilket blev succe. Skont ar det dock att slippa all slit och skit och man kan antligen kanna sig frasch igen. Aven skont att slippa hora marsvinen pipa utanfor kliniken (de blir en efter en mat at puman).


Val i Quito tog vi in pa ett hostel som heter Chicago. `vi kom dit forst kvallstid sa vi hann inte se sa mycket men vi at oss prottmatta for vardera tva dollar! Det lilla vi hann se av staden var mycket graa byggnader, berg samt katedraler. Min totala uppfattning av Ecuador (det lilla jag sett) ar att jag garna vill atervanda dit i framtiden. Priserna, manniskorna, klimatet,naturen  etc ar helt underbart.


Nu ar vi i alla fall i Bogota. Vi anlande i lordags eftermiddag da vi blev upphamtade av pappan samt yngsta dottern i familjen Anzola. Nu ar det sa att Signes chefs frus vaninna har familj har sa nu bor vi hos dem (detta talade Signe om for mig nar vi sags i Madrid). Familjen Anzola bestar av mamma, pappa samt tre dottrar varav den aldsta bor i Dk. Gastvanligare manniskor har jag aldrig traffat. De ar en formogen familj som bor mitt i Bogota i en attarummare pa 17e vaningen med fantastisk utsikt. Det ar ett underbart hus dar vi behandlats som drottningar. De betalar allt at oss och da menar jag allt...taxiresor, intraden, mat etc.


Nu ar det tisdagskvall och vi har spenderat fyra dagar har. Det ar dock helt otroligt vad mycket vi hunnit med under sa kort tid. Vi ar helt utmattade efter att ha flangt runt med Laura (mellersta dottern) som visat oss runt. I lordags eftermiddag gick vi en langpromenad dar de visade oss olika byggnader, darefter blev det att testa pa utelivet vilket visade sig vara fantastiskt. Hade en supertrevlig kvall pa ett utestalle som hette "Devina" eller ngt liknande. I sondagsmorse begav sig hela familjen till kyrkan for att delta i en gudstjanst. Sjalvklart ville de ha med oss . Jag och Signe blev aven presenterade infor hela forsamlingen och alla halsade oss valkomna. Efterat korde vi till nagra slaktingar for att fira en kusins fodelsedag. De var cirka tjugo personer dar och alla var overlyckliga over att fa traffa gringosen (oss) och det blev en jakla pusskalas. De foljande timmarna bestod av mat, mat och ater...mer mat. Efter kalaset korde vi till ett stalle som heter Cabana som ar som ett varuhus med enbart desserter (som att jag inte redan hollt pa att spy). nagra desserter inhandlades dock aven om jag inte sjalv fick betala for dem. De blir verkligen upprorda om man vill betala sina saker. Olyckligtvis blev pappa Fabio bestulen pa sin planbok men beklagade sig inte sarskilt lange " Valkommen till Colombia" sa han bara. Efter det korde vi runt i Bogota i cirka tva timmar. De visade oss diverse platser och byggnader och vi besokte aven en utsiktsplats dar vi sag solnedgangen. Det var verkligen vackert att blicka ut over Bogota nar solen fargade himlen i alla dess vackra farger. Vi provade aven pa en colombiansk varm dryck med sprit och kanel i till detta. Nar vi kom hem spelade hela familjen domino och senare pa kvallen begav vi oss tillsammans med Laura pa bio.


I mandags morse fick vi en typisk colombiansk frukost bestaende av churros, brod, farskpressad juice  samt varm choklad med ost i. Det var faktiskt gott. Ost kan ju aldrig vara fel. Efter frukosten besokte vi Monserrate som ar en utsiktsplats uppe i bergen dar man har utsikt over hela Bogota och aven Cerro de Guadalupe. Vi sag aven en massa katedraler och Plaza de Bolivar dar det kryllade av duvor.  Sedan blev det ett langt besok pa Museo de arte de banco de republica samt Botero. Jag gillade verkligen Boteros konst! Resten var sisadar..lite Picasso och annat skit. Efter det gick vi till ett shoppingcenter. Pa kvallen blev det kinamat och sedan chips och dippa (vi lyckades hitta creme fraiche har).


Idag begav vi oss till Museo del oro samt en marknad precis utanfor. Det var mycket intressant och rekommenderas. Efter det blev det ett kort besok i Parque National for att sedan hamta upp mamma Stella pa sitt arbete. Efter det blev det hem och packa och sedan begav vi oss ut pa en restaurang for att ata middag samt dessert. Val hemma dukade jag och Signe upp ytterliggare en dessert (tarta) samt delade ut presenter bestaende av sprit till familjen. Det blev manga fina tal och pa gransen till tarar i ogat nar vi tackade for denna tid.


Nu ar det laggdast och tidigt imorrnbitti blir vi korda till flygplatsen for att bege oss till Kuba. Jag kommer att sakna familjen Anzoles men i ovrigt sa kanner jag att jag for tillfallet bara vill bort fran Bogota. Kanske atervander jag hit men for tillfallet ar vi helt sinnessjukt utmattade efter att ha upplevt och sett det vi gjort under dessa fa dagar. Klimatet ar heller inte det basta. Det ar regnigt och kallt och for mycket trafik.


Det var allt for denna gangen. Vi hors i Kuba!

 
 
Ingen bild

Anabanana

29 oktober 2011 17:18

Fan vilken tur ni hade då! Vill också leva lyxliv, gratis i Bogotá! :D

 
Ingen bild

HÅL Johan

4 november 2011 02:29

Hejsan Anna! Du verkar ha de bra! Hur har du det på Cuba? På väg till Mexio nu? El.? Int mkt skrivit fr dej de sista veckorna! Hopppas allt e ok! Kram fr Lennart i Mö

anna deltinger

5 november 2011 15:57

Hej. Vi e fortfarande i Kuba men tar snart bussen till, Havanna for att sen flyga till Cancun imorrn. Har haft det helt okej i kuba, bott fint mm men kommer inte ¡att atervanda. Tror att det e lite skillnad att aka som kvinnor an man. Har ej skrivit for det finns knappt internet har och nu nar vi val hittade ett stalle sa kostar det 6cuc och ar extremt slott.

 
Ingen bild

RolfN

4 november 2011 16:09

Fantastiskt,
Creme Fraiche i Colombia!
Lycka till i Cuba.

anna deltinger

5 november 2011 16:00

mm helt underbart! Finns dock inte har i Kuba (liksom avsaknaden av all annan mat). Hur leker livet pa jobb?

 
Ingen bild

RolfN

6 november 2011 16:44

Ingenting leker på jobbet!
Var också hungrig på Kuba, men pröva en privat restaurang, förr fanns det många i Vedado. Annars kan ni äta i Cancun , där äter man gott!

anna deltinger

8 november 2011 23:21

ja vi ska besoka Cancun forr eller senare men annars kommer vi nog mest att halla oss i Playa...men har finns man sa att det racker! Pesotacos overallt! Underbart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards