Alla inlägg den 28 november 2011

Av anna deltinger - 28 november 2011 03:43

Tjo! Nu ar vi hemkomna fran en underbar helg i Tulum. Helgen borjade med ett fodelsedagsparty pa skolan i fredagskvall da vi firade skolans femarsdag. Buffe', dricka samt tarta erbjods och det var riktigt trevligt. Blev dock inte sa sent da vi steg upp tidigt i lordags for att dra till Tulum. Det var jag, Signe samt tva andra tjejer fran skolan. Val i Tulum checkade vi in pa ett hostel dar Sylvia (en som lamnade Playa for en vecka sedan) bodde. Det visade sig vara ett megalyxigt hostel dar vi traffade massvis med nytt folk. Tyvarr hann vi ju bara stanna over en natt men under lordagen passade vi alla fem pa att besoka ruinerna. Det var verkligen hur vackart som helst och vi gick runt i flera timmar och tog foton pa ruiner, leguaner samt havet som vi hade underbar utsikt over. Efter det passade vi pa att steka lite pa playan i Tulum. Hur fin strand som helst. Dock alldeles for blasigt sa vi begav oss hemat ganska raskt med sandtackta kroppar. pa kvallen holls det gratis salsalektion pa hostelet och efter det var det en piratshow. Jag fick aran att filma skitet for deras hemsida sa framover kanske man kan fa se mitt "verk" pa natet. Det blev en sen kvall sittandes pa hostelet pratandes med alla nya manniskor. Lite plumpspel blev det ocksa.


Imorse begav vi oss till Coba som var fullt av gamla mayaruiner. Det var sa pass stort att det var fa som gick till fots dar inne. istallet kunde man hyra cyklar eller ta en cykeltaxi med tva saten. Vi valde det sistnamnda med tanke pa min handled och sedan begav vi oss pa en rundtur genom mayakulturens varld. Hela Coba bestar av jungel sa det var verkligen haftigt att glida omkring pa cykelt atandes Ruffleschips. De andra tjejerna klattrade aven upp for Nohoch Mul  vilket ar den hogsta pyramiden i Yucatan. Jag fick avsta ater igen med tanke pa att det var sa brant och manga behovde anvanda sig av ett rep for att ta sig upp.


Efter besoket hos pyramiderna begav vi oss till en sjo 100 meter bort for att se pa krokodilerna man tydligen kan se dar. Dock sag vi bara lite fiskar samt en havsskoldpadda (?).


Nu ar vi hemma i Playa igen. Imorgon ar det skola som vanligt och nya studenter ankommer. Det ar nu bara lite mer an en vecka kvar av resan och kanslorna ar blandade. Nagot jag tankt pa under helgen ar dock hur snabbt mina tankar och forvantningar forandrats under denna resan. Ett exempel ar att Susan (en av tjejerna jag akte till Tulum med) i flera ar jobbat som flygvardinna och darfor far grymma rabatter pa alla resor hon gor. Darfor har hon bara bott pa fina hotell i hela sitt liv och detta var forsta hostelet hon besokt. Hon blev chockad over att se en dod kackerlacka i sovrummet, att det satt en odla pa vaggen och att toaletten slutade att spola. Jag och Signe daremot, vi var overfortjusta i stallet. Vi hade varmvatten och en stark strale i duschen, ljus som fungerade samt en flakt i taket och bara det rackte for oss. Utover det maste jag ju saga att hela hostelomradet var jattefint, hammockar man kunde ligga i, stort oppet kok, bar, fri frukost samt en stor tradgard. Men allt det sistnamnda var ju enbart lyx.

Efter att ha spenderat fyra dagar uppe pa Perus bergstoppar och i Ecuadors regnskog utan varken lyse eller vatten samt endast hal till toaletter sa lar man sig att uppskatta saker och ting.


Aja, nu ska jag och Signe gora ett besok pa chokladkaffeet dar vi numera ar stammisar. Det blir en tidig sanggang ikvall eftersom att vi bada ar trotta. Hores!

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards