Alla inlägg den 30 augusti 2011

Av anna deltinger - 30 augusti 2011 13:05

Nu ar jag antligen har. Efter nastan fyra timmar pa planet och tva bussresor genom staden befann jag mig vid Turtuga bar dar jag skulle bli upphamtad. Tillsammans med en engelska och en italienare vantade vi i narmare tre timmar da vi tillslut beslot oss for att ringa personalen. Efter fyra minuter dok en man upp pa en scooter, bad hastigt om ursakt, gav oss varsin nyckel och karta och korde vidare. Med kartan i hand var det bara att bege sig ivag pa en vandring som visade sig ta 40 minuter. Att tillagga ar da att jag drog pa 20 kilos bagage samt nio kilo pa ryggen. Irrade forvirrat runt och fragade folk om vagen. Maste dock saga att det verkligen ar tur att jag kan lite spanska redan, ingen av de jag fragade kunde ett ord engelska. Men tacksamt ar val det da jag fick ova lite spanska. Efter en del vilsegaende kom jag i alla fall fram till en liten lagenhet med tre sovrum, vardagsrum, kok, badrum och tva balkonger. Eftersom att jag var den forsta som anlande valde jag sjalvklart det storsta rummet med privat balkong. Efter dessa tva natter kan jag konstatera att jag trivs jattebra dar trots att jag fortfarande bor ensam och att det bara finns en kanal pa tvn. vantar forvantansfullt pa att fa nagra sambor. 


Var pa Mercadona igar och storshoppade livsmedel. Blev overlycklig nar jag sag att det finns har eftersom att det var den enda affaren jag handlade i nar jag var i Alicante. Billigt och bra! Har aven hunnit med ett strandbesok med tjejerna fran skolan och atit massa gott. temperaturen ligger pa 28 grader under natten samt 33-35 under dagen.


Forsta dagen i skolan gick smidigt. Skolan ligger ungefar 12 minuters promenad fran min lagenhet och bestar av tva mindre byggnader mittemot varandra. Vi barjade med att gora ett test for att sedan bli placerade i de olika nivaerna: A, B eller C. Jag hamnade i B och lektionerna satte genast igang. Efter de tva skoldagar jag nu har haft trivs jag jattebra med bade lararinnan och klasskamraterna men jag far verkligen kampa i klassrummet. Det ar inte latt! Dessutom kan jag lugnt saga att jag ar i minoritet nar det galler nationalitet. 90% av eleverna pa hela skolan (och jag overdriver inte) kommer fran Tyskland. har aven traffat nan fran Italien, Osterrike och Scottland men ingen skandinav. Kontentan ar att det inte kunde blivit battre. Nu far jag mojlighet till att ova pa aven engelskan (kunde dock varit liiite farre tyskar har). Umgas i alla fall med ett tjejgang som bara bestar av tyskar och trivs jattebra.


Gjorde ett besok pa stranden igar. Kan val inte pasta att Malagas strand ar nagot vidare. Men det ar helt okej. Vattnet var dock i kallaste laget for min del. Pa kvallen blev det restaurangbesok med tjejerna och sedan var det valkomsfest pa skolans terass vilket var mycket trevligt.


Nu har jag nyss slutat skolan for dagen och beger mig snart hemat for lite lunch.

Blir val att lagga sig pa playan efter det, ar for varmt for att gora nagot annat. Ikvall ar det bio pa skolan. Vi ska se nagon spansk film sa det blir val trevligt antar jag.


Utifran det jag hittills sett sa gillar jag Malaga starkt. Ett rikt folk och nattliv med restaurang pa restauranf langs strandpromenaden. Priserna ar hyffsade och klimatet perfekt. Arkitekturer ar underbar (precis som i resten av Spanien) och jag trivs med att bara ga och lulla runt i min egen varld pa Malagas gator.


Det var allt for denna gangen.


Adios amigos!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards