Direktlänk till inlägg 8 november 2011

Kuba

Av anna deltinger - 8 november 2011 23:22

Havanna

Vi anlande i Havanna sent pa kvallen. Resan dit var mycket trevlig. Vi kunde se en massa oar fran luften och vi var bada forvantansfulla nar vi landade. Havanna visade sig dock inte riktigt uppna vara forvantningar. Vi checkade in i Casa Tamara i Vadero dar vi sedan spenderade tre natter samt den sista natten innan avresa till Mexiko (vi kunde darfor lamna vart bagage dar nar vi sedan reste vidare i Kuba). Casa Tamara var placerat precis vid bussterminalen samt Plaza de la revolusion och vi hade gangavstand till det mesta (vilket egentligen inte var sa mycket). Casat var mycket trevligt att bo i men utover det sa var vistelsen i Havanna inte sa trevlig.

Under vara dagar i huvudstaden besokte vi Museo de la revolucion, La plaza, en massa torg samt en cigarrfabrik som dessvarre visade sig vara stangd. Men vi kom i alla fall in i shoppen dar vi kopte en cigarr att dela pa. Vi besokte dessutom bada Havanna vieja samt el centro, tog en runda pa sight seeingbussen och gick pa bio for Usd 10 cent! Det ar ofattbart billigt har aven och vi inte forstod det forran andra dagen da vi genast gick och vaxlade vara pengar till Cuban pesos. Men under den forsta dagen blev vi rejalt lurade, det var ju sjalvklart ingen som ville tala om for oss att vi betalade for mycket (dvs 23ggr sa mycket). Utover priserna dar sa var det inte mycket annat vi gillade med staden: byggnaderna var graa och trista och nar solen gatt ned sa sag man inte sa mycket for det fanns knappt nagon belysning. Det fanns heller knappt nagon mat att kopa, endast pizzas samt mackor med ost och skinka. Det var nastintill omojligt att bestalla en macka enbart med ost for det var for komplicerat. Darfor begav vi oss till ett shoppingcenter dar de hade en stod matbutik. Dessvarre fanns det knappt nagonting dar. De hade olja, mjolk, spagetti, tomatsas samt vatten men det var nastan allt. Gronsaker kunde man ju glomma. Det blev till att ata pizza dagarna i enda for vi hade inget att laga nagon mat utav (forutom pasta med tomatsas en dag). Jag kande mig deppig i Havanna bara av att vara dar, manniskorna verkade deprimerade och vi kande oss ovalkomna av kvinnorna samt alltfor valkomna av mannen. Vi kunde inte ga nagonstans utan att hora dem skrika efter oss. Deras vokabular lar endast besta utav "Beautiful, linda, I love you" samt "taxi". Att satta sig ner nagonstans var inte att tanka pa, inte fick vi vara ifred nagonstans. Vi verkade dessutom vara de enda turisterna dar, vilket jag ofta tycker ar bra men inte i detta fall.

Tack ock lov hittade vi tillslut ett omrade med lite turister (ca 20%) dar vi kunde satta oss pa restauranger. Jag bestallde en Ensalada fresca vilket visade sig besta av gronsaker pa burk. Vi drack dock en massa Mojitos och delade var cigarr vilket var mycket trevligt.

Varadero

Lordagen 29 oktober tog vi tack och lov bussen (Viazul) till Varadero for 25 dollar. Dar fanns fortfarande inget att ata sa det blev spagetti igen da vi inte at ute. Det marktes att det definitivt inte var turistsasong da det var alldeles tomt. Havet var dock fantastiskt med klart, blatt vatten. Var som att bada i en pool och vi hade hundratals metrar for oss sjalva. Vi betalade 18 dollar for boendet men vi saknade A/c pa rummet vilket inte uppskattades under natten. Vi spenderade tva natter i Varadero da vi mest lag pa stranden, drack mojitos och hade det trevligt. Hittade dock en stor krabba i vart kok som var nagot av det skummaste vi sett, den var alldeles platt sa vi trodde den var dod.

Santa Clara

Vi tog senare bussen till Santa Clara; en liten, mysig stad dar vi definitivt trivdes. Spenderade dock bara en natt dar da det rackte med tanke pa stadens storlek. Vi besokte en cigarrfabrik vilket var mycket intressant. Vi hittade aven ett stalle med Internet vilket inte ar allt for vanligt pa Kuba. Vi betalade nastan 50kr for en timme dar och det var vaaaldigt langsamt. Men vi var tvungna att boka hostel i Cancun. Annars var allt annat billigt som i de andra staderna. Vi at pesopizzas varje dag (minst 2-3 stycken) och vi betalade 2,50kr for bade maten och dryck. Det vanligaste sattet att ta sig runt pa har var hast och vagn och manniskorna har var mer diskreta till sattet och vi kunde promenera runt utan att bli storda. Vi hann besoka Monomento Che Guevarra, hans grav samt ett museum. Vi spenderade tva natter pa Hotel Santa Clara innan vi bussade vidare. Fortfarnde inga gronsaker i sikte. Jag borjade till och med fantisera om farska tomater!

Cienfuegos

Vi tog bussen till Cienfuegos men eftersom att den var tva timmar forsenad anlande vi ganska sent. Vi betalade 6CUC for 1,5h resa. Casat dar var lyx! Vi at och lade oss.

Den andra dagen tog vi bussen till Rancho Luna som ar ett stalle med fin strand samt ett delfinario. Jag betalade 50CUC for att bada med delfinerna i ca 25 minuter. Det var definitivt vart det! Det var helt underbart! Natsa dag blev det ett besok i Punta gorda som ar ett omrade dar de rika cubanerna bor. Dar strovade vi runt i ett par timmar och tittade pa alla hus. Vi fick aven ett samtal mitt i natten fran vart flygbolag som sa att flyget till Cancun var forflyttat en dag. Darfor beslot vi oss for att dra vidare till Trinidad for en natt dar. Sista natten i Cienfuegos spenderades dock pa stadens utestalle nr 1 dar vi dansade loss till latinomusik och hade riktigt roligt.

Trinidad

Vi betalde 6CUC for bussen till Trinidad. Det visade sig vara en mysig stad med mycket turister vilket var helt fantastiskt for en gangs skull. Vi lanade varsin cykel och cyklade sedan mot playa Ancon vilket visade sig vara lite val langt sa vi gav upp och lade oss pa en annan strand i stallet for att spendera eftermiddagen dar. Cykelturen tillbaks var underbar, vi sag solen ga ned over landsbygden och sjalvklart tog jag en massa foton. Pa kvallen gick vi ut och at. Vi forsokte aven att ta ut pengar pa banken vilket inte var det lattaste. Inget funkade dar. Tre datorer fungerade ej och den fjarde tog en evighet. Dessutom nekade de Signe att ta ut pengar da hennes signatur inte var exakt likadan som i hennes pass. Hon forsokte forgaves forklara att det var en omojliget att skriva exakt likadant efter fem ar men de envisades om att hon skulle forsoka om och om igen med att kopiera sin egen signatur (fattar en poangen). Det var en annan turist dar som ficxk lamna banken pga att hans signatur inte var densamma. ATMs hade de ju inte sa banken var den enda utvagen men tillslut hade vi bada lyckats fa ut pengar.

Efter 5,5 timmar med buss var vi tillbaka i Havanna nastkommande dag. Vi spenderade en natt dar innan vi sedan tog oss till flygplatsen for att (tack och lov) lamna staden.

I helhet sa ar Kuba inget stalle jag garna vill atervanda till. Kanske om 10 ar men inte snart. Under den tid vi spenderade dar at vi nog 2-3 pizzor varje dag och drack desamma i Mojitos. Maste dock saga att jag ar besviken pa Mojitosen som inte var nogon hojdare nogonstans pa on. Det fanns heller inte mojlighet till att fa tag pa sotsaker som choklad och snacksen de hade bada smakade, liknade och hade samma konsistens som oronproppar. Utflykterna vi gjorde var mycket intressanta men det ar definitivt inget semesterstalle for tva ensamma tjejer. De enda som var trevligt bemotande var det av en enda anledning-for att komma at vara pengar. De enda som tycktes alska oss pa Kuba var myggorna. Ar dock glad over att ha varit dar da alla typer av erfarenheter ar bra att ha. Jag har dessutom lart mig att uppskatta gronsaker samt Sverige mer.Det var med lattnad vi lamnade landet da vi var fulla av bade frustration och ilska over mannen i Havanna. Man ville bara be dem att dra at helvete. Bitter? Nej, nej..

Amanda

17 november 2011 13:02

Nä, vad trist att Kuba var hemskt! Man har ju fått för sig att det är turkosa dörrar, goda drinkar och massa gatumusik överallt...

anna deltinger

18 november 2011 00:06

Nja vet inte om de turkosa dorrana..men drinkarna var val okej forutom att det pa de flesta stallena bara hade tva mojligheter: Mojitos och Cuba libre och jag ar inget storre fan av det sistnamnda. Gatumusiken har du daremot ratt i! De ar grymma pa att spela instrument och movesen har de!