Direktlänk till inlägg 15 november 2011

Playa del Carmen

Av anna deltinger - 15 november 2011 22:50

Hola! Nu ar vi i Mexiko, eller har rattare sagt varit har i nio dagar nu. Vi bor i ett stort hus som heter "Casa grande" som vi delar med atta stycken andra. Huset ar enormt och vi har gemensamt kok och vardagsrum pa bottenplan och sovrummen pa ovanvaningen. Signe och jag delar sovrum vilket ocksa ar helt enormt! Vi har hur mycket plats som helst och badrummet ar rena lyxen med bade dusch samt stort badkar. Vara sambor kommer fran Frankrike, Schweiz, Tyskland, Mexiko samt Osterrike och vi kommer riktigt bra overrens. Huset ligger 15 minuters promenad fran skolan, 10 minuter fran stranden och fem minuter fran varuhuset "Mega". 


Skolan heter Acedemia Columbus och ar hur bra som helst. Forsta dagen fick vi gora ett skriftligt test samt ett muntligt vilket gick hur bra som helst. Jag bad att fa studera lite repetition och hamnade darfor i ett grupp dar jag far repetera det jag lart mig i Malaga men som jag aldrig larde mig att anvanda i konversationer. Vi ar fyra stycken i klassen (ink Signe och mig) och lararen Enrique ar hur bra som helt. All kommunikation sker pa spanska. Funderar dock pa att ta extra privatlektioner 1h/dagen de tva sista veckorna for att forbattra spanskan ytterliggare men jag vantar pa besked om priset. 


Varje dag (med undantag fran onsdagar) haller skolan i aktiviteter. Mandagskvallar erbjuds en rundvandring i staden for att visa alla viktiga stallen sa att lokat¡liseringen blir lattare for de nya studenterna (busstationen, posten, bra klubbar osv). Pa tisdagskvallarna halls det valkomsfester i skolans tradgard dar vi forra veckan fick dricka hur manga Margaritas vi ville och idag (aven tisdag) blir det Pina coladas. Torsdagskvallar ar det salsalektioner som galler da vi ses i en bar i centrum och dansar loss, oftast blir det utgang efter detta. I fredags var det mexikansk matlagning i Casa grande dar vi bor och hela skolan kom dit med egen dricka for att tillsammans laga tacos. Nu pa fredag blir det beachvolley och imorrn ar det grillning i vart hus. Alla aktiviteter ar gratis! pa helgerna erbjuds utflykter till alla mojliga stallen men detta far vi sjalva betala. Tror inte att jag kommer att delta i nagon utflykt med skolan utan har i stallet planerat samtliga helger har pa egen hand.


Playa del Carmen i sig ar helt underbart! Jag alskade det fran forsta stund. Det ar det perfekta resmalet for sol och badglada personer som gillar mat. Overallt kryllar det av sma gatustand som saljer quesedillas och tacos, tortas mm. Och billigt ar det! En taco gar pa mindre an 1 dollar. Sedan har vi Avenida 5th dar alla turister haller hus. Dar kryllar av restauranger, klubbar, barer samt souvenirbutiker och det ar jamt underhallning i form av levnde musik eller annat. Det ar hur mysigt som helst att bara ga och strova omkring dar kvallstid. 


Behover man inhandla nagot ar det bara till att promenera till Mega dar de har precis allt och mycket dartill. Att komma till Mega direkt fran Kuba var helt fantastiskt. Vi kom in i en matbutik som ar en av de storsta jag varit i. De har verkligen allt! Dessutom flera olika sorters creme fraiche och Ruffels med cheesesmak. Forsta dagen storshoppade vi och fyllde kylen dar hemma. Man far ju passa pa att laga mat nu nar vi har eget kok. Dock sa har det mesta i kylen blivit daligt vid det ar laget da jag ater ute hela tiden. Det finns for mycket gott som festar pa gatorna! Jag ater stup i kvarten! Bye, bye beach 2012! sager jag bara. 


Som sagt, maten hade inte kunnat vara battre. Priserna da? Helt okej. Att ata ute pa nagon restaurang langs Avenida 5th ar dyrt men anda bra mycket billigare an att ata ute i Sverige. Jag ater mest pa de mexikanska stallena som oftast ar bra mycket battre och dessutom jattebilliga. varuhuset Mega dar de flesta mexikaner handlar (om inte pa Wallmart som ligger vagg i vagg) ar priserna forvanansvart laga. Har kommer nagra prisexempel:


1/2L vatten- 2kr

Te 25pasar- 12kr

Nudlar-1,25kr

Ruffles 300g- 13kr

500g creme fraiche- 14kr

Mjolk 1L- 5kr

tonfisk i vatten- 4kr

salladshuvud- 3kr

krossade tomater 3dl-2kr


Stranden i Playa del Carmen ar helt underbar. Det ar verkligen som det ser ut pa foton. Ljusblatt vatten och sand som vetemjol. Det ar nastintill det enda stallet jag ar pa efter skolan da det ar for varmt att gora nagot annat. Daremot finns det mycket att gora i omradet om man har lust, cyklar finns att hyra overallt och bussar till diverse stader och strander gar hela tiden for en billig slant. Pa kvallarna brukar vi dricka drinkar eller kaffe och bara umgas.


Playa del Carmen ar aven en stad full med klubbar och barer. Dessutom ar drinkarna pa de flesta stallen gratis for alla kvinnor sa det blir manga nattliga besok. 


I sondags gjorde vi ett besok i Cozumel dar vi aven tog en snorkelutflykt pa tre timmar. Var daremot lite besviken da jag forvantat mig att se mer och storre krabater. Efter snorklingen borjade det regna sa mycket mer an sa hann vi inte gora innan farjan hemat. Nasta helg blir det dock ett besok i norra Belize. Kommer bara stanna lor-son men jag kan ju inte komma tillbaka till Sverige och ha varit i 29 lander. sa nu ska jag gora Belize till mitt 30e land. Tror dock inte att det kommer vara nagon stor skillnad dar an har. Nasta helg igen blir det en dag i Tulum samt en dag i Chichen itza. Den sista helgen ska vi spendera i Cancun (tre natter da vi inte har vart boende har). Vi bestamde oss for att boka ett hostel dar i och med att vi anda flyger darifran och det hade varit kul att se lite av Cancun ocksa. I Cancun moter vi sedan upp Julia (fran min forra resa) samt tva andra vanner for att spendera tre dagar med dem. Vi kommer aven att gora en utflykt till Isla Mujeres en utav dagarna. Sedan blir det hemresa till kalla Sverige. Usch! Vill inte ens tanka pa det. Har dock inte lyckats fly undan julen helt da de faktiskt spelar julmusik och saljer julpynt i varuhusen. 


Nu ska jag gora ett besok pa mega och sedan bege mig hemat for matlagning, sedan blir det Pina coladas i skolans tradgard. Hasta luego!

 
 
Ingen bild

Anabanana

16 november 2011 00:12

Vet inte hur det är i "norra" belize lr vart du ska men Blize är väldigt annorlunda från resten av centralamerika. Stor skillnad! De ser annorlunda ut (mörkare än latinosen), de e mkt mer rasta-kultur ist för latino-kultur, de snackar engelska och snorklingen är typ världens bästa! Vi var på Caye Caulker, kan garantera att du inte skulle bli besviken på snorklingen där!

anna deltinger

18 november 2011 00:04

Hola! Blir inte Belize denna gangen=( Vi laste narmare om det och det visade sig att vi maste betala massa avgifter mm for att passera gransen. Dessutom fanns det inget intressant att se i norra Belize utan bara lite langre soderut och vi har bara en dag pa oss och vill da inte spendera en massa timmar i buss. Kommer dock att besoka Belize en annan gang da jag kan ta Guate, honduras o Nicaragua samtidigt.

 
Ingen bild

Nadia

16 november 2011 13:57

Låter helt ok :) eller nej helt underbart! När kommer du hem igen? Är väl inte så jätte länge till eller?

anna deltinger

16 november 2011 23:55

hej. Ja det e helt underbart har. jag kommer hem pa eftermiddagen den 7e dec. allt bra me familjen?

 
Ingen bild

Nadia

18 november 2011 11:22

Allt är bara bra med oss. Vi får boka in en dag.

 
Ingen bild

HÅL Johan

19 november 2011 16:18

Jättekul att läsa om allt som händer på din resa! Jag skulle kse oxå skaffa mig en logg? Tråkigt för dig att resan snart e slut o vardagen är nära! Hoppas resten oxå blir fin! Kram fr Hålis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards