Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Tva veckor kvar..

Av anna deltinger - 20 november 2011 20:32

..och lite till. Skolan rullar pa som vanligt och jag har dessutom bokat in privatlektioner 1h/dag de resterande tva veckorna. 165 euro kostade det sa jag har hoga forvantningar.


Det blev ingen Belizeresa denna helgen. Efter att ha last pa lite narmare om det bestamde vi oss for att det inte var lont. For att over huvud taget ha nagonting vart att se i Belize behovde vi ta oss lite langre soderut i landet och da hade halva dagen gatt at. Eftersom att vi bara hade en dag pa oss och att vi dessutom fick reda pa att vi behovde betala 40 dollar vid gransen sa beslot vi oss for att skita i det. I stallet blev det ett trevligt besok till Chechen itza igar lordag. Vi var borta i 12 timmar och besokte en marknad i Valladolid, en undervattenssjo samt Chichen. Det sistnamnda besoket var verkligen haftigt. Vi hade en engelsktalande guide som var jatteduktig och vi fick under tva timmar vandra omkring och se alla galma ruiner. Utan guiden hade det nog inte varit sa intressant. Jattefina byggnader och konsverk-visst. Men man hade inte haft en aning om vad det var eller innebar. Historierna som guiden berattade var verkligen hapnadsvackande. Definitivt vart ett besok.


Idag sondag var det tankt att jag skulle besoka Akumal som sags vara ett jattebra stlalle for snorkling och att se havsskoldpaddor. Samtliga fran huset som varit dar har sett dem. Dessvarre ar jag skadad i handleden och det ar darfor ingen ide att aka dit om jag inte kan bada. Det blir ett besok nasta vecka tror jag.


Igar lamnade 14 studenter skolan vilket var mycket trist men imorgon far vi 16 nya vilket kommer att bli intressant. Sylvia, en utan tjejerna som nu lamnat oss kommer nu att spendera en tid i Tulum och darfor ska jag, Signe samt en annan tjej besoka henne dar pa lordag och pa sondag gor vi ett besok i Coba tillsammans. Det ar i alla fall planen hitills.


Angaende min handled sa ar det ingenting allvarligt. Vi spelade volleyboll pa stranden i fredags och efter fem minuters spelande far jag bollen emot mig och drammer till den med min hogra handled. Pa nagot konstigt vis lyckas jag vrida hela handleden och fick lamna spelplanen for att vila den. Medans jag stod dar och sag de andra spela kande jag kun smartan accelererade mer och mer. Jag beslot mig for att ga hem for att lagga is pa den men nar jag val var hemma var det sa illa och uppsvullet att jag beslot mig for att besoka en lakare. Mina fingrar var iskalla och jag var overtygad om att den var bruten for jag kunde inte rora handleden at nagot hall. Efter ett besok hos en privatlakare och darefter ett 3timmars besok pa Playa del Carmens sjukhus fick jag min rontgen. Maste bara saga att det suger att vara sjuk/skadad turist har. Aven om jag fick en remiss till rontgen av den forsta lakaren sa behovde en lakare pa sjukhuset undersoka en andra gang (?). 2 1/2h vantade jag pa den helt i onodan. Dessutom var ac:n alltfor kylig i vantrummet sa jag jar dragit pa mig ytterliggare en forkylning. Nar jag sedan skulle betala mitt besok innan rontgen visade det sig att de inte tog kort (pa "Hospital general Playa del carmen" som ar ett meeeegastort sjukhus). Tack och lov hittade jag en ATM och fick sedan aterga direkt till rontgen. Efter det fick jag bekraftat att handen inte var bruten utan att jag fatt ett hart slag pa en utav mina leder och att jag darfor inte kunde rora handleden. Jag fick atervanda hem nagot fattigare och med ett bandage som jag nu ska ha i en vecka. Maste ocksa tillagga att ingen utav de atta lakare/skoterskor som jag hade kontakt med pa sjukhuset kunde prata eller forsta engelska vilket jag tycker a mycket daligt. Som tur var kan jag gora mig forstadd men sa ar inte fallet for alla. Under min tid i vantrummet fick jag agera tolk at ett engelskt par i luckan.


Just nu tar jag tabletter mot smartan men aven med dem har jag nu under dessa tva natter vaknat upp for att behov ta fler. Det ar dock inte det varsta. Man ar totalt handikappad utan sin hogerarm. Det ar ett helt projekt att kla pa sig, duscha, ata, skriva mm, allt detta med vansterarmen (kan tillagga att detta blogginlagget tar lite tid att skriva). Suger med tanke pa att jag gar i skolan och maste skriva en massa. Jag far hjalp med att satta upp haret och att hacka gronsaker av de andra. Dessutom kan jag inte simma och jag kan inte trana armarna pa gymmet (har betalar for att gymma de sista tre veckorna). Dessutom far jag inte dricka nagon alkohol i samband med tabletterna men forhoppningsvis ska jag inte behova ta dem langre an till tisdag. Forhoppningsvis kommer aven smartan ga oven snart och jag kommer ha mer tid att bada. men vi far se.


Hoppas allt e bra dar hemma. Ciao!

 
 
Ingen bild

HÅL Johan

21 november 2011 23:49

Stackars dig! Ont? Alltså!
Chichen? E de en gammal indiankultur? el? Jo! Har ej hört/läst om den/det tidigare.
Ta´t lungt med smärtlindrande tabl.! De lär ju va mkt starkare än de vi har här hemma!
Kul att läsa din blogg!
Ha nu riktigt kul de sista veckorna på denna resa! De blir int den sista - du har många fler i framtiden!! Belize "tar" du en annan gång! Fixar du spanskan ok?
Vill själv lära mkt mera inför min resa ti Venezuela i febr. - men de klarar jag nog ej! Men vill o skall försöka!
ha de gott önskar Hålis fr Mö

anna deltinger

22 november 2011 00:17

Jag trodde du hade koll pa allt sant. Chichen itza ar utsett som ett av de sju uderverken och finns aven med pa UNESCOS arvlista. Spanskan gar bara bra tack. Lycka till med din spanska

 
Ingen bild

RolfN

23 november 2011 11:15

Jag har aldrig sett en underjordisk sjö!
Trist med handleden, hoppas det går över snabbt så du kan fortsätta vara aktiv.
Eftersom det är onsdag idag har du kanske sluppit tabletterna?
Ha en fortsatt trevlig resa.

anna deltinger

23 november 2011 21:49

jag skippade tabletterna redan igar tisdag for det var Margaritaskvall pa skolan.

 
Ingen bild

HÅL Johan

23 november 2011 17:15

Kollade på nätet! Då kom ja på att jag läst om en f.d Unesco ordf. "skapade" denna nya lista av världsarv vid en gala i Lissabon 2007. Chichén Itza, Colusseum, Cristo Redentor, Kinesiska muren, Machu Picchu, Petra o Taj Mahal. Men varför är t.ex inte pyraminderna i Egypten med - vilket ist fick särskild status i listan. Det finns flera sådana här "listor", detta e bara en av flera. Men kul att du bara på denna resa varit på två av ovan platser! Ha de gott o njut! fr Hålis i Mö

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards