Av anna deltinger - 21 september 2012 11:29

Nu har vi checkat in på ett backpackerställe med pool och 3 m till havet. Paradis e det! Behöver inte skriva mer då bilder säger mer än ord. Här har vi utsikten från soltolen på terassen:

Av anna deltinger - 21 september 2012 02:30

Imorse sov vi båda ut ordentligt. Vid 12tiden blev det frukost och sedan raggade vi upp varsin moorcykelförare som sedan körde runt oss i staden. I 1½h körde vi runt och det betalade vi 6 dollar för. Ett besök på stadens zoo blev det också. Måste säga att vi haft en väldig tur med vädret de senaste dagarna. Även om det kommer rejäl skurar varje dag så har de tajmat väldigt bra och vi har även haft lite sol.

Vid 15tiden begav vi oss på en fem timmars bussresa mot kusten. Resan gick bra och nu befinner vi oss i Muine, en liten ort på östkusten. Har dock inte sett på mkt än. Vi checkade in på ett ställe och sedan åt vi varsin biff till middag. Vi betalar 5 dollar för ett dubbelrum och detta är hur lyxigt som helst! Jättefint e det. Nu är det dax för sängen och imorrn hoppas vi på sol.

Av anna deltinger - 19 september 2012 13:52

Igår tog vi en tvådagarstur till Mekongfloden. Vi paddlade kanot, besökte floating market, en godisfabrik, nudelfabrik och mkt mer. Jag och Fredrik valde att övernatta hos en familj vilket var mkt trevligt. Vi satt och pratade med mannen i familjen en lång stund igårkväll. Motorcykelturen dit tog ca 30 minuter och bara den var värd pengarna. Det är svårt att beskriva känslan när vi åkte där på landsbygden: vinden i håret, adrenalinet i kroppen, solnedgången som utsikt, himlen i alla dess färger och vi hade inte en aning om var vi var på väg. Härligt var det!

Nu är vi tillbaka på samma hostel i Saigon. Imorrn tänkte vi själv hyra en moped och ta oss runt i staden med. Nu blir det snart ut och äta middag.

Av anna deltinger - 19 september 2012 13:28

Fredrik köper ananas

Jag i Cu chi tunnels

Fälla

Jag och Frida äter traditionell vietnamesisk mat

Av anna deltinger - 16 september 2012 17:35

Sista dagen i Sihaounukvilletog vi farjan over till on Koh Rong dar vi motte det amerikanske paret vi traffat pa hostelet. De hade overnattat dar men jag och Fredrik bestamde oss for att bara stanna over dagen. Regnade ghjorde det hela tiden under de 2 timmar som farjan tog. Fredrik madde daligt, nagon unge spydde och mina solbrillor for i havet. Men sen antligen var vi framme! Vilken paradiso!! Symd bara att det forsade ner precis hela dagen. Hade verkligen velat vara dar nar solen sken. Vi gick iaf pa lite upptacktsvandring bade pa stranden och sedan mer inat an dar vi sag ett vattenfall. Annars sa satt vi mest inne pa en restaurang och spelade kort med amerikanarna. Val hemma han vi precis duscha av oss innan vi i full fart begav oss mot nasta buss.

Kl 7 hamtade bussen oss. Denna gangen fick vi revanch for att vi inte fick sovbuss sist! Vilka harliga sangar de hade! Sov som stockar gjorde vi bade nastan hela resan till PHnom Phen dar vi bytte buss. 2 timmars vantnde mitt i natten blev det dock innan bussen till Saigon kom. 10 minuter betyder 2-3 timmar har har vi lart oss. Efter ytterliggare ca sex timmar anlande vi till gransen dar vi fick stamplat passen. Det gick mycket smidigare denna gangen och efter ytterliggare tva timmar var vi i Saigon. Vi vaxlade vara bath och sedan raggade vi upp ett hostel dar vi nu betalar 5 dollar var per natt. Vi bor pa 5e vanigen med eget sovrum och toalett, aven balkong. jattefint ar det! forutom att det lacker in vatten coh ar massa mygg pa toaletten. Men boenden ar definitivt mkt dyrare har an i Kambodia.

Under dagen har vi shoppat en del, varit pa en stor marknad och atit god mat. Precis har ajg sjalv varit och atit en god middag och pratat med andra resenarer medan Fredrik stannade hemma. Det har ost ner i princip hela dagen vilket e javligt surt. Men anda maste jag pasta att det ar nat mysigt med att sitta pa en uteservering under tak och se hur regnet oser ner en halvmeter ifran en. Hoppas dock pa battre vader ju mer norrut vi kommer. Imorrn blir det utflykt.

Av anna deltinger - 14 september 2012 13:55

Fran o  med att vi anlande i Sihaounukville regnade det konstant i nastan 48h. Nu har vi verkligen fatt kanna pa att det ar regnperiod. Eftersom att det inte finns sa mkt att gora har nar det oser ner sa hangde vi mest pa hostelet igar tillsammans med ett amerikanskt par som bor i Kina. Vi spenderade kvallen med  dem, barrunda,  happy pizzas och lokringskrang i sofforna tittandes pa Monty python under de senare timmarna. kul hade vi iaf!

Nar vi vaknade i morse sken solen och det var  uppehall. Efter frukost promenerade vi ner till starnden. Efter 1h oste det ner igen. Men vi hann iaf med nagra dopp var och det var helt underbart! Perfekt tempererat vatten och hoga vagor!

Lite drinkar har inmundigats under dagen mest softandes i hostelsofforna. vi har aven bokat en battur till en o (glomt namnet) dar vi ska ta speedbat som  tar tva timmar imorrn. Dar hade vi tankt spendera dagen tillsammans med det amerikanske paret som ska hamta upp oss dar. Hoppas pa battre vader imorrn for ar verkligen trott pa regnet nu. Nar vi kommer tillbara till hostelet vid 18 tiden ska vi i princip bara hamta vart bagage och kanske, om vi hinner, duscha. Sen blir vi upphamtade kl 19 av bussen som ska ta oss enda till Saigon . Vi har nyss lamnat in vara pass for visum som vi ocksa ska hinna med och hamta imorrn.

Utan att ha tranat nat sa har jag anda konstant traningsvark i benen. Att besoka en Cambodiansk toalett ger sina effekter!