Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Marocko!

Av anna deltinger - 26 september 2011 11:33


  

Nu ar jag tillbaka fran Marockoresan. Har haft en alldeles underbar helg dar jag traffat massa trevliga manniskor. Jag betalade 185 euro for hela paketet: Mat (3 maltider/dag), transfer, farjan t/r, spansktalande guide, tva natter pa hotell samt alla avgifter).


Klockan 15 i fredes begav vi oss mot Algeciras med buss, farjan tog 1,5 timme och dar passade vi aven pa att titta pa lite delfiner. Vi anlande i Ceuta pa eftermiddagen och bussen tog oss sedan till vart trestjarniga hotell i Tetuan. Man kunde verkligen se att Ceuta ar en spansk stad och man markte verkligen inte att vi lamnat Europa. Men efter att ha anlant i Tetuan kunde vi alla se skillnaden. Arkitekturen var mycket arabinfluerad, asnor gick pa vagarna och samtliga kvinnor bar huckle. Hotellet var jattefint och Ruth och jag delade rum. Efter middagen var det sovdags da alla var valdigt trotta efter resan.


Under lordagen begav vi oss mot Tetuans Medina dar vi fick uppleva riktig marockansk kultur. Genom sma, tranga gator fick vi uppleva marknader, kyrkor och mycket mer. Har dock aldrig varit med om sadan stank som dar (det lag kottstycken, fisk och mogliga sopor overallt). Ruth och jag var tvungna till att tugga pa varsitt tuggummi for att sedan ga och halla det under nasan. men det var verkligen en upplevelse. Forutom att nu ha fatt skada i vilken hastighet huvudet pa en hona kan flyga av och hur en blodig ko ser ut invandigt sa kryllade det av kryddor, keramik och mycket annat intressant. Folket dar var mycket fattiga men de verkade inte till att var olyckligt. Alla verkade vara mycket glada och uppskatta att vi var dar och tog bilder. Guiden var med oss hela tiden och berattade intressanta saker och vi fick trana lite spanska da han pratade mycket dalig engelska. I ovrigt var Tetuan en mycket interssant stad, en stad dar kristendom, islam samt judendom lever tillsammans under acceptans. Vi fick aven ta del av en mattvisning dar vissa aven kopte nagra mattor.

Vi at lunch pa en mysig restaurang mitt i Medina och efter det begav vi oss mot Tanger for att utforska Medinan dar.


Tanger var inte riktigt lika intressant som Tetuan. I alla fall inte det lilla vi sag. Gatorna var storre, folktommare men butikerna desto fler. Det var verkligen ett himmelrike for shoppingglada kvinnor: det kryllade av hantverk  alltifran vaskor, smycken, prydnader och skor. Jag var dock mer intresserad utav att se staden i helhet an att ga i affarer men det fanns ingen mojlighet till att lamna gruppen. Forsaljarna dar kan jamforas lite med de i Tunisien om man gangar det med 10. Vart att namna ar ocksa att vi under hela resan forutom guiden ocksa hade tre poliser med oss. Detta fick vi resa pa under hemvagen da vi hela tiden trott att dessa man var turister liksom oss. Efter nagra timmar i Tanger atervande vi till hotellet for en god middag och sedan var det laggdags.


05.45 steg vi upp i sondags for att efter frukosten ta oss till Chefchaoun som var vart sista stopp. Dar fick vi en utforlig guidetur av en lokal guide samt ytterliggare en mattvisning. Efter det hade vi tre timmars egen tid for rundvandring samt shopping. I denna stad kandes det sakrare att ga omkring, forsaljarna var inte alls pa en och alla var tillmotesgaende och kunde aven prata lite spanska (annars ar det bara arabiska samt franska som galler i Marocko). Jag gillade verkligen Chefchaoun jattemycket. Allt var i vitt och blatt eftersom att blatt skanker dem tur. Det kandes ocksa mycket fraschare an i de andra staderna, priserna var underbart billiga och det kryllade av hantverk som vaskor, skor, klader och prydnader. Dock lite val mycket farger och monster for min del men tva par orhangen blev det i alla fall. Vi passade aven pa att rida kameler och testa pa att kla oss i de maroikanska kvinnornas nationaldrakter. Vi lunchande vid 12-tiden och begav oss sedan med buss mot Ceuta och farjan hemat. Farjan tog endast 45 minuter och sedan var det ytterliggare tva timmars bussfard mot Malaga. Val hemma stupade vi till sangs. Nojd och glad ar jag nu i alla fall. Angrar inte ett dugg att jag beslot mig for att boka utflykten.


For ovrigt har jag nu fatt reda pa vart alla svenskar haller hus. De bor i Nerja, en liten stad en timmes bussfard harifran. En jattemysig turiststad med fina strander. kandes dock underligt att var, varannan manniska talade svenska.


Lagger upp bilder fran Marocko samt lite fran Nerja pa facebook. Bilduppladdningen har pa bloggen ar sa otroligt seg sa jag lankar till facebook i stallet.


http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150384830236208.412809.525046207

 
 
Ingen bild

Anabanana

27 september 2011 19:28

Vilken fin liten marrockan! :D Såg ju awesome ut, blev lite sugen minst sagt :P Inte länge kvar till er långresa nu inte! Kmr bli grymt ju :)

anna deltinger

28 september 2011 19:11

hehe ja det var verkligen en upplevelse. Nu e jag i Madrid och vantar pa att Signe ska anlanda. Hon kommer om cirka tva timmar och jag langtar som fan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards