Alla inlägg den 5 oktober 2014

Av anna deltinger - 5 oktober 2014 05:16


Ankomsten i Buenos Aires gick smidigt. Flög med Quatar och de var lika proffsiga som vanligt. Tog en buss in till Retiro busstation där jag sedan tog bussen in till stan. Hade bokat två nätter på Lime house youth hostel som tydligen skulle ligga väldigt centralt. Och det vill jga säga att det gjorde! Det låg mitt på Avenida 9 de julio vilket är världens bredaste aveny. Annars var hostelet perfekt, mysig stämning, sköna sängar och trevlig personal. Stannade två nätter men bestämde mig sedan för att dra därifrån. Det var lite väl mycket trafik och jag visste inte riktigt var jag skulle bli av bland alla höghus och människor som trängdes. Första intrycket av staden var alltså inte så bra.


Min första dag deltog jag i en guidad tur i centrum. Trodde det skulle vara i 1-2 timmar men i stället gick jag ock frös i 5,5 timmar.  Eftersom att jag trodde att det skulle vara lite varmare här nu så hade jag inte med mig mycket tjocka kläder och min varmaste tröja hade jag glömt i Sao Paulo. Träffade dock en trevlig engelsman i gruppen som jag gick och snackade med och efter guideturen gick vi och fikade på ett cafe och snackade skit. Han fick bjuda eftersom att jag ännu inte hade växlat mina dollar. Ville ju hitta ett säkert ställe där jag kunde växla svart. Växlar man "vitt" får man nästan betala dubbelt så mycket för allt.


En tjocktröja och mobilladdare inhandlades eftersom jag glömt detta i Sao Paulo. 50kr för tröjan samt 15 kr för laddaren. En liter öl kostar 7 kr, cigaretter 7 kr, Big mac 13kr, empanadas med olika fyllningar ca 5kr...är alltså positivt överraskad över de låga priserna här!



Har nu flyttat till stadsdelen Palermo Soho och bor på ett spkitmysigt hostel. Stämningen här är helt underbar och hela tiden kryllar det av folk som går in och ut och alla är mycket familjära. Varje dag lagar persoknalen lunch som man kan äta om man vil för 11kr och då och då lagar de arroz con leche för 5kr. Frukosten är inkluderad i priset men den är inte ens värd att kallas för frukost. Vitt bröd med aningen marmelad eller dulce de leche. Har blivit som besatt av det sistnämnda men det är rena döden för figuren att stanna här.


 Jag sover med 8 andra och kommer bra överrens med en tyska som jag hänger ganska mycket med. Har inte gjort så himla mycket faktiskt. mest promenerat lite, fikat med lite nytt folk jag träffat och ätit, ätit och ätit. Har dessutom spenderat mycket tid åt att hitta en lägenhet där jag kan hyra ett rum. Känner att jag verkligen vill stanna här i Palermo. Behöver dock lite lugn och ro när jag ska börja med mig uppsats, här på hostelet e det full fräs hela tiden. Min handledare hemma i Sverige är på semester så det blir inte av förrän nästa vecka. Lite segt. Dessutom har min första intervju blivit framflyttad en vecka vilket också är surt.


Igår fyllde en spansk snubbe 42 år så det blev fiesta här på hostelet. Vi var nog uppåt 40 pers som krängde hemlagad pizza, tårta och massvis av dricka! Och det bästa av allt var att födelsedgsbarnet bjöd på allt! Vid 2.30 var det utgång men jag och Steffi (tyskan) drog i stället hem till två vänner till henne i stadsdelen Recoleta där vi välkomnades  av en trevlig skylt på dörren (bild nedan). Natten slutade 5.30 då vi kom till sängs och idag har varenda en på hostelet bara hasat omkring och inte gjort ett skit utöver att beklaga sina plågor. Alla är helt slut efter gårdagen. Nu är klockan snart 01 och folket börjar så sakta öppna upp sina vinflaskor på nytt. Själv ska jag snart bege mig till sängs, tog en "nap" på 4 timmar innan idag så vet inte hur lätt det kommer bli att somna. Imorrn ska jag titta på en lägenhet så jag håller tummarna. Efter det blir det en fika på plaza serrano med en palermobo.


              

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards