Alla inlägg den 22 oktober 2014

Av anna deltinger - 22 oktober 2014 03:41

                             

Av anna deltinger - 22 oktober 2014 03:39

Tjo!

Febern försvann ganska fort, allt jag behövde var tydigen lite sömn. I söndags var jag uppe redan kl 06 för att bli upphämtad av Steffi i taxi nedanför porten. Vi steg av vid Puerto Madero där färjan skulle ta oss över till Uruguanska Colonia. Efter lite passkontroller (som gick förvånansvärt smidigt) kunde vi gå på färjan som sedan tog 1,5 timme. Priset per enkelresa var cirka 180kr.


Väl i Colonia möttes vi av ett oerhört lugn, ett lugn som vi inte upplevt på länge. Man la märke till hur snabbt man vänjer sig vid Buenos Aires traffikerade gator. I Colonia körde inte en kotte fortare än 30km/h och det verkar vara lag på att stanna för forgängare. Där stod vi som fån och förstod inte att förarna verkligen lät oss gå över. Folktomt var det också, vi undrade ett tag om stället över huvud taget var bebott. En och annan varelse visade sig så småningom frammåt eftermiddagen och gathundar fanns det gott om, dock i väldigt bra skick. Vi besökte gamla staden några gångern(bodde tre gator därifrån). Faktum är att allt är nära då staden är så oerhört liten. Den gamla delen var väldigt mysig, någon liten kyrka, massa kullersten, några mysiga fik med aukustisk livemusik samt höga palmer och en liten fyr. Själva centrum visade sig vara vår granngata som bestod av några restauranger samt flertalet banker. Två små livsmedelsaffärer och en liten kiosk erbjöds också. Frukt och grönsaker var det dock snålt med. Svårt var det i alla fall inte att förstå att detta är en stad dit turister (flertaet argentinare) kommer för att hämta ut dollar. Vet inte hur många banker det fanns men många var det! Vi besökte nämligen flertalet av dem då Steffi hade problem med sitt bankkort. Dessvärre fick vi spendera mestadels av vår vistelse genom att försöka få tag på en ny kod/kontakta tyska banken/försöka få utpengar utan kod. Dessvärre fick hon återvända till Argentina med ett spärrat kort och jag är numera hennes sugar mummy.


Vi bodde på ett alldeles utmärkt hostel som var ett utav de finare och renare jag bott på. Allting var som nyputsat och sängarna var helt underbara att sova i. Vi betalade ca 50kr/natten. Mat och övriga varor var aningen dyrare än i Buenos Aires (om man betalar med den inofficiella valutan) men ändå helt överkomligt. Servicen är dock inte den bästa men det var vi vana vidfrån Buenoa Aires. Här behöver man många gånger vänta i evigheter innan man får menyn och man får nästan tjata till sig notan. Det är heller inte ovanligt att man får in drickan samtidigt som maten.


Vi gjorde även ett besök på stranden. Inte världens renaste vatten men temperaturen var perfekt och stranden folktom liksom resten av staden. Vi tog en liten ( inte helt genomtänkt) siesta på ca 30-40 minuter och när jag vaknade hade jag bränt magen rejält. På kvällen upplevde jag något jag inte förut upplevt. Visste inte vart jag skulle bli av. jag kunde inte vara stilla p.g.a klådan jag hade på överkroppen. Steffi fick springa och skölja ett örngott med iskallt vatten som hon sedan la på min mage och sedan fck jag ligga så i cirka 30 minuter till det lagt sig. På kvällen kändes det bättre ett tag, dvs tills vi tvingades lämna en uteservering hastigt och ta hem maten då jag akut behövde göra nåt åt klådan. Tog min oäppnade ölflaska och rullade innanför tröjan- underbart! Gästerna tittade konstigt på mig. Följande natt fick jag rulla en fryst vattenflaka fram och tillbaks på magen tills jag somnade. Klådan var dock helt borta i morse när jag vaknade och glad är jag för det! Efter två nätter/tre dagar är vi nu "hemma" i Buenos Aires igen.


Jag bor nu med Coty i hennes lägenhet och förhoppningsvis flyttar Steffi in imorgon (om hon lyckas flytta från sin förälskelse).


Trots den otur vi hade i Colonia med pengauttag och klåda så var vistelsen helt värt mödan! Rekommenderas verkligen ett besök men två nätter är kanske lite väl länge och man har spring i benen som vi har. mycket häng i hostelträdgården hann vi med. Skönt att få lite vila från storstadspulsen ett tag då och då. Lägger in lite bilder från Colonia snart. Kram!

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards