Direktlänk till inlägg 1 februari 2016

kinesiska nyåret och Abdul Rahman öarna

Av anna deltinger - 1 februari 2016 14:23


Vår första kväll i Kota Kinabalu spenderade vi genom att promenera lite i staden. Inte så mycket att se egentligen, mest kinarestauranger och affärer. Dock inte alls så turistigt som jag väntat mig.
Det var dock lite roligt att vi fick vara med och fira in det kinesiska nyåret då de satt upp en stor scen och hade massor av stånd med mat och allt möjlig precis utanför vårt hostel. Hela stan kläddes med dekorationer av alla dess slag och självklart var allting i rött. Dansande jättedrakar intog gatan och klockan 22 beskådade vi ett pampigt fyrverkerispel tillsammans med tusentals kineser.



Efter vår första natt i KK gick vi upp tidigt för att inhandla lite färsk frukt och sedan ta speedboat ut till Rahman öarna. Vi besökte två av de fem som finns, Manukan samt Mamutik. Det sägs att dessa ska vara riktiga paradisöar med superbra snorkling. Ack så besvikna vi blev. Inte tillhör de de finaste stränder vi sett och snorklingen sög. Dock har vi alla tre en hel del att jämföra med sedan innan så det spelar så klart in. Nicke lyckades skåda en clownfisk och jag en och annan sjögurka men mer än så var det inte. Dock fick vi en riktigt trevlig dag med mycket sol och bad. En liten trekkingtur blev det också på en utan öarna.



dessvärre kan jag inte uppdatera med bilder då täckningen här är väldigt svag ( både i KK samt Sandakan och i Kudat obefintlig)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anna deltinger - 23 mars 2018 16:43

  Haifa Väl i Haifa återvände Ben till arbetet medan jag passade på att utforska staden under dagen. Staden ligger längsmed ett berg och det är svårt att ta sig runt till fots. Jag blev väl inte jätteförtjust precis och planen på att få ta mig et...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:31

Masada Att gå uppför massa trappor klockan 5.00 efter en natt utan sömn är inte riktigt min grej. Jag som verkligen INTE är någon morgonmänniska blev alltmer irriterad när Ben satte på hebreiska rapmusik och börjar sjunga med i bilen. Så irriterand...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 22:02

  När vi nådde Masada hade solen redan gått ner och det var bäcksvart. Bara bilturen ut i intet var läskigt nog på de gropiga vägarna. Ben talade om rånrisken av beduiner som bor ute i öknen och vi ville därför hitta en plats som kändes nåt sånär s...

Av anna deltinger - 19 mars 2018 21:47

  Nästa morgon vaknade jag upp 7.00 med träningsvärk från helvetet. Jag kunde knappt stå på mina vader som blivit rejält torterade de senaste dygnen. Vi packade våra väskor, slängde i oss frukost  och promenerade ner mot ”busstationen”....

Av anna deltinger - 19 mars 2018 20:38

Nästa dag tog vi hotelltransfern ner till entren till Petra. Sju timmar blev det denna gång. Även nu blev det massa vandring. Om man "bara" vill se ”turiststråket” eller "Main street” behövs minst en heldag. Det är svårt attt förest...

Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards