Alla inlägg under september 2012

Av anna deltinger - 12 september 2012 14:06

Hej! igar blev vi hamtade 04.50 av en tuktukchauffor som tog oss till Angkor Wat. Gud vad det kryllade av folk! En massa kineser overallt. Alla sod beredda med kamerorna nar himlen ljusnade. Det var dock valdigt molnigt sa nagra fina farger blev det inte men reflektionerna i vattnet gav manga fina bilder.

Klockan 12 checkade vi ut men spenderade anda hela dagen i varsin fatolj i baren pa hostellet. Nagra filmer och drinkar blev det innan klockan blev 23 och vi skulle bege oss mot Sihanokville. Just det, fiskmassage fick vi ocksa pa nattmarknaden! Jag bara satt och skrattade hela tiden.

Minibussen dok inte upp forran 23.50 och korde oss sedan 5 min till en busshallsplats. Dar fick vi visa vara biljetter och blev visade ini en buss. Jag och Fredrik sneglade pa varandra och var misstanksamma om detta verkligen var en sovbuss. Vi fragade och da skakde mannen pa huvudet och sa att det bara ar vanliga stolar. Vi fragade en kille pa kontoret om det verkligen va denna bussen som skulle ta oss till Sihanokville och han sa att denna bara skulle ta oss till den stora busstationen dar vi skulle byta buss, ca 15 min bort. Vi gjorde som han sagt och visade biljetterna for ytterliggare en snubbe som visade oss in i bussen. Ytterliggare ca 10 minuters vantan pa den ISKALLA bussen innan den korde. Da kom ytterliggare en snubbe ock tog var biljett. Jag fragade ater igen hur lang tid denna buss skulle ta och da han att att det e denna bussen som skulle ta oss hela vagen. Jag sa att vi bestallt liggsaten och da skrattade han bara at mig. Andra som satt pa bussen talade om for oss att bussen gar till Phnom Phen och inte till kusten. Fredrik bara skrattade at det men jag var forbannad som fan. I 5 timmar satt jag rakt upp o spande mig pga kylan och jag fick inte nagon somn. Da hade vi varit upe sedan 04.20

Val i Phnom Phen anlande vi vid 6tiden imorse och da bokade vi en biljett till kusten direkt. Sa efter en timmes vantande pa busstationen begav vi oss. Denna buss var inte alls sa kall och vi lyckades sova nagra timmar. Nu bor vi pa ett guesthouse som heter Monkey republican dar vi betalar 3 dollar for att bo i ett dorm me 8 personer. Det har regnat hela dagen( typiskt nar det vat sa fint vader hela tiden och nu nar vi val vill bada sa regnar det). Vi har gatt en promenad langst stranden och atit lunch daremot och sen har vi mest chillat pa hostelet. Hoppas pa battre vader imorrn. Har e lite bilder fran Angkor Wat.

Av anna deltinger - 11 september 2012 04:12

Igar vaknade vi bada vid 7-tiden och insag att vi bodde pa en byggarbetsplats. Trots oronproppar var det omojligt att somna om. Vi bor nu i ett tvabaddsrum som mer ligger utomhus an inomhus med varsitt myggnat. Toa och dusch har vi i ett skjul en bit utanfor dar man sitter pa toalettstolen och duschar (bara kallvatten). Vi betalar endast 2 dollar per natt och person. Odlor, baggar, mygg och annat smakryp finns overallt. Vi knaprar malariaprofylax och dranker oss i myggspray. Efter frukosten pa hostelet tog vi en tuktuk till Angkor. Dar gick vi runt i princip hela dagen. Svetten rann och det ar i princip ingen ide att duscha har da man tva minuter senare ar precis lika svettig igen. Vi at sedan en sen lunch i Sien reap dar Fredrik provade bade krokodil, orm och annat. Sjalv fick jag smaka krokodil vilket faktiskt var jattegott!

En regnskur pa 15 minuter blev det men da var vi pa vag hemat. Det blev en mopedresa denna gangen vilket var en upplevelse i sig. Val "hemma" chillade vi i hostelbaren och det blev en Mojito for 1 dollar for min del. Efterat gick vi och at middag med tva tjejer fran hostelet och tittade runt lite pa nattmarknaden. Vi har ocksa bokat en nattbuss till Sihanoukville 11.30 idag tisdag da vi kanner att vi langtar efter stranden. Varken jag eller Fredrik ar storstadsmanniskor utan vill hellre upptacka lite mindre, mysigare smastader. Darfor hoppar vi over Phnom Phen och tar kanske nagon dag dar pa vag in i Vietnam i stallet (ja, det ser ut som att vi tar en svangom dar ocksa). Ca 9h kommer bussen att ta och det ar en VIP buss med sangar sa vi planerar att sova hela natten. 17 dollar betalade vi for det.

Imorse gick vi upp redan 04.20 for att bli hamtade av en tuktuk 04.50 Vi gjorde da ytterliggare ett besok i angkor och denna gangen for att se soluppgangen vid Angkor Wat. Haftigt var det! Helt underbart vackert! Bilder av detta kommer vid annat tillfalle.

Nu sitter vi pa ett Internetcafe och ska snart bege oss tillbaka for att checka ut. Vi kommer sedan att ha vart bagage kvar pa hostelet tills ikvall da vi ger oss av. Vi funderar pa att slappa vid nagon pool under dagen men vi far se vad det blir. Vi kanner iaf att vi ar fardiga med Siem riep da det inte finns sarskilt mycket att gora har mer n att besoka Angkor. Vart man an gar blir man forfoljd av alla dessa underbart sota barn som vill att man koper mat at dem. Efter manga nekanden far man hora "Fuck off!" efter sig, hehe. Vadret ar fortfarande sjukt jobbigt varmt och man ar standigt klibbig.

Vi ses i Sihanoukville!!

Av anna deltinger - 11 september 2012 04:03

Av anna deltinger - 11 september 2012 03:50

Av anna deltinger - 9 september 2012 19:26

Nu har vi lamnat Bangkok och begett oss till Kambodia. Bangkok var bara en liten avspark till aventyret kande vi. Halv 8 i morse begav vi oss med buss fran Kosan road mot Poipet (gransen till Kambodia). Biljetten kostade 250bath vilken ar ca 68kr). Det tog 4h till gransen dar vi sedan fick ga av for att till fots vandra over gransen. Med 15kg pa ryggen och 35grader i luften sa var det inte det lattaste kan jag saga! Mer har jag nog inte svettats sedan Inkleden!

Val inne i Kambodja sa guiden till oss att vi skulle vaxla vara Baht till Riel vilket vi ocksa gjorde (det var tydligen det enda sattet). EFterat insag hela bussen att vi blivit lurade (jag pa 450kr) och da sprang vi tillbaka till vaxelkontoret innan var nasta buss avgick. Efter manga om och men lyckades vi fa tillbvaka vara baht och med glada leenden men svettiga kroppar begav vi oss med buss for en ytterliggare 4 timmars fard mot Siem riep. Nar vi val kom dit fick vi diverse besked om att hostelet vi bokat lag langt ifran centrum sa vi tog helt enkelt en tuktuk till ett annat stalle dar vi visste bodde fok som vi traffat pa bussen. Vi hade redan betalt det andra boendet men det rorde sig bara om 20kr natten ink frukost sa vi fick offra det. Nu bor vi pa ett guesthouse som ar helt ok for 2 dollar natten och jag och Fredrik har ett eget rum. Vi ankom vid 20tiden och utan att duscha (vilket behovdes) begav vi oss tillsammans med 4 andra mot centrum i Siem riep (ca 5 min gangavstand) och satte oss pa en restaurant som genast forvandlades till en bar/nattklubb/ Efter middag blev det bade ol och massa drinkar och nyss e vi hemkomna for att slanga oss i sang.

For en middag och 3 stora starka betalade jag 49kr! Och detta var pa en "'finare'" restaurat. Vadret e i det varmaste laget och trots att det e regnperiod sa har vi bara sett 5 minutes regn hittills. Det basta ar att alla ar lika svettigta och ofrascha som vi sa det kanns bra.

Av anna deltinger - 9 september 2012 19:19

Andra dagen i Bangkok startade vi med helkroppsmassage (175B/h=ca 40kr)/ Efter det tog vi en langproemenad i staden vilket var mycket trevligt men dessvarre desto svettigare. Pa eftermiddag blev det Night market som gallde dar Fredrik inhandlade diverse men jag stod pa mig. Det blev aven en middag pa en finare restaurant dar jag fick curry som var nat av det starkaste jag provat! Efterat begav vi oss tillbaka till Kosan road dar vi inhandlade varsin grashoppa. Fredrik lyckades klamma i sig sin men jag kunde bara inte, trots diverse forsok (bilder kommer senare). Efterat tog vi nagon ol och sedan tog vi en Tuktuk till en utsiktsplats pa 84e vaningen dar vi aven tog varsin drink. Haftigt!. Dagarna i Bangkok kan bast beskrivas med de tre orden: '"Pingpong show! Massage och Tuktuk!'".

Av anna deltinger - 8 september 2012 08:54

Hej! Nu befinner vi oss i Bangkok. Resan gick bra, inga forseningar, god mat och bra filmer. Dock fick vi inte sovit ordentligt under resorna sa nar vi val anlande i Bangkok vid 10-tiden igar var vi ordentligt trotta. Vi tog tag in till Kosan road (vet ej hur det stavas) dar vi valde ett guest house for under 50kr natten. Vi bor nu i ett dubbelrum med flakt och delad toalett och dusch med andra. Mer an sa ar det inte men stallet ligger mitt pa Kosan road  sa allt ar nara. Helt okej stalle att bo pa om man bara stannar 1-3 natter som i vart fall. Annars blir man lite trott pa kombinationen av matos och avgaser och radslan av att man ska bli pakord av mopeder var man an gar.

Gardagen gick mestadels ut pa att halla oss vakna. Forutom en power nap pa 30 min klarade vi oss hela dagen. En tuktuk tur till diverse sevardheter och Buddahs blev det ocksa men vara sinnestillstand var inte direkt pa topp. Kvallen spenderades promenerandes pa Kosan road med mkt mat och nagra drinkar. Jag proppade i mig sa mkt jag bara kunde for att ha nat att gora. Kl 21 gav vi bada upp och snubblade i sang. Vaknade 10.30 i morse med nya krafter. Nyss har vi varit ivag och bokat buss in till Siem Riep (7.30 imorrnbitti gar bussen) och vi lar anlanda kvallstid.