Alla inlägg under februari 2016

Av anna deltinger - 1 februari 2016 15:16

Eftersom att jag inte lyckas ladda upp några bilder här så titta gärna in på mina bilder på Facebook

Av anna deltinger - 1 februari 2016 14:32

Nästa dag kände vi oss klara med KK och drog i stället till Kudat i norr. Resan tog fyra timmar och kostade 25 myr (50kr). Väl i Kudat tog vi en taxi som sedan tog oss en halvtimme norrut upp mot the tip of Borneo vilket är Borneos nordligaste plats. Där hade vi bokat boende i ett ekoreservat mitt ute i regnskogen. Där stannade vi i två nätter och boendet och naturen runt omkring oss var alldeles fantastisk. Servicen och maten var dock inget vidare men ett besök på själva stället rekommenderas. Vi hade hyrt ett familjehus där Sandra och Nicke fick dela rum, jag ett eget samt gemensam toalett och liten veranda. Dock hade jag oturen att ha ett getingbo precis utanför rummet men det störde mig inte om nätterna då vi väl var i huset. En och annat kackerlacka och någon gecködla som satt på taket och väsnades var där men annars lugnt.


Vi hann med en åktur på en mangroveflod samt massa bad. Sandra och Nicke fick dessutom utforska lite på cyklar medan jag själv fick ströva omkring till fots pga att min cykel pajade. Vandring i 35 graders gassande sol tog dock på krafterna och några dopp blev det emellanåt.

Av anna deltinger - 1 februari 2016 14:23


Vår första kväll i Kota Kinabalu spenderade vi genom att promenera lite i staden. Inte så mycket att se egentligen, mest kinarestauranger och affärer. Dock inte alls så turistigt som jag väntat mig.
Det var dock lite roligt att vi fick vara med och fira in det kinesiska nyåret då de satt upp en stor scen och hade massor av stånd med mat och allt möjlig precis utanför vårt hostel. Hela stan kläddes med dekorationer av alla dess slag och självklart var allting i rött. Dansande jättedrakar intog gatan och klockan 22 beskådade vi ett pampigt fyrverkerispel tillsammans med tusentals kineser.



Efter vår första natt i KK gick vi upp tidigt för att inhandla lite färsk frukt och sedan ta speedboat ut till Rahman öarna. Vi besökte två av de fem som finns, Manukan samt Mamutik. Det sägs att dessa ska vara riktiga paradisöar med superbra snorkling. Ack så besvikna vi blev. Inte tillhör de de finaste stränder vi sett och snorklingen sög. Dock har vi alla tre en hel del att jämföra med sedan innan så det spelar så klart in. Nicke lyckades skåda en clownfisk och jag en och annan sjögurka men mer än så var det inte. Dock fick vi en riktigt trevlig dag med mycket sol och bad. En liten trekkingtur blev det också på en utan öarna.



dessvärre kan jag inte uppdatera med bilder då täckningen här är väldigt svag ( både i KK samt Sandakan och i Kudat obefintlig)

Av anna deltinger - 1 februari 2016 14:01


Igår morse begav jag mig ut tidigt för att fixa lite saker pga att mitt bagage saknades. Det blev en del tunnelbaneturer i staden men inga spektakulära sevärdheter med tanke på att jag redan avverkat det mesta sist jag var här. På eftermiddagen var det dags att bege sig mot flygplatsen för att flyga till Kota Kinabalu på Borneo. Väl på plats mötte Sandra och Nicke upp mig och vi begav oss till Malaysia Airlines kontor för att hämta min väska som skulle vänta på mig där. Till min förvåning (not) hade den inte anlänt än och i stället fick jag återvända till flygplatsen vid midnatt då väskan äntligen var där.




Presentation


Anna Deltinger
Ålder: 24
Bor: Malmö

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Hösten 2011


Ovido - Quiz & Flashcards